طرح فرش ایران تلفیقی – اقتباسی

۱- طرح زیر خاکی این نقش و طرح در فرشهایی با خطوط گردان و با تلفیق نقوش اشیاء زیر خاکی همچون کوزه و امثال آن دیده می‌شود.

۲- طر ح قاب قابی

در این نقش قاب در نقاط مختلف فرش تکرار می‌شود این قابها ممکن است شامل مناظر درختان محرابها، قندیلها و گلها باشد.

طرحهای اقتباسی نیز طرحهایی هستند که از کشورهای مختلف مانند ترکیه و … گرفته شده‌اند که از آن جمله می‌توان به طرح آناتولی و غیره اشاره کرد.

طرحهای افغانی قفقاز نیز از این دسته هستند طرح گوبلن نیز از روی نام طرحهای فرانسوی معروف به گوبلن گرفته شده است.

وضعیت کنونی طراحی فرش در ایران

امروزه طراحی فرش در اکثر نقاط ایران انجام می‌شود به عبارت دیگر طرحها و سبکهای طراحی منحصر به منطقه خاصی نبوده و کانونها مختلفی در این خصوص پدید آمده‌اند قطبهای مهم طراحی فرش که به صورت مراکز طراحی درآمده‌اند عبارتند از :

  • تبریز

  • تهران

  • کاشان

  • کرمان

  • اصفهان

  • مشهد

هم اکنون در این شهرها نقشه‌های فرش هم به صورت سنتی و هم به روشهای نوین تلفیقی و اقتباسی صورت می‌پذیرد و حتی گروهی از طراحان قالی به سوی طراحهای تابلویی روی آورده‌اند البته با وجود اینگونه فرشها ظرافت و زیبایی خاصی دارند ولی این عمل فرش را از حالت کاربردی خود بیرون آورده و به عنوان یک هنر تزیینی تبدیل کرده است.

گروهی دیگر از طراحان همچنان به طراحی سنتی پرداخته و به اصالت و کاربردی بود ن فرش پایبند مانده‌اند البته در این میان افرادی مشاهده می‌شوند که گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند و شیوه‌های نوین و طرحهای جدید و زیبایی را خلق کرده‌اند عده‌ای نیز اعتقاد بر این دارند که نباید از مرز طرحهای سنتی و به جای مانده از قدیم فراتر روند و می‌گویند باید همچنان از طرحهای قدیمی استفاده شود این عقیده در صورت همه‌گیر شدن توقف کشنده‌ای را برای صنعت فرشبافی ایران پیش خواهد آورد.

بنابراین باید با تاسیس مراکز طراحی و فراهم کردن زمینه آموزشهای لازم از ایجاد سکون در این هنر جلوگیری کنیم ولی آنها هر نوآوری و ابتکرا دلیل بر رشد فرش ایران است؟ مسلما پاسخ منفی است زیرا باید این کار آگاهانه و با مطالعه لازم و بار بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات افراد آگاه و دلسوز در هنر سنتی ایران انجام گیرد.