مطالبی درباره فرش

تولید و صادرات فرش

تولید و صادرات فرش

تولید و صادرات فرش چه نقشی در بهبود وضعیت بیکاری جوانان جامعه دارد؟

در مورد تولید و صادرات فرش بیشتر بدانیم – یکی از عوامل مهم در بهبود کیفیت نظام مدیریت سازمان هایی دولتی که با صنعت فرش در تعامل هستند،مدیریت بازرگانی در شرکت های تولید کننده فرش مانند کارخانه فرش کاشان،بخش دامپروری،بخش کشاورزی،بخش کشت و پرورش ابریشم،بخش صنایع رنگرزی،بخش صنایع پشم شویی، پشم ریسی، نخ تابی، نخ ریسی، قالی شویی،بخش بازرگانی داخلی و خارجی و حمل و نقل،صنعت تهیه و توزیع ابزار و لوازم قالیبافان و ازین قبیل؛تولید و صادرات فرش می باشد که البته موارد مذکور تمامی تاثیرات این فعل را بازگو نمی کند اما نقش به سزایی در آن ها دارد.همچنین از تاثیرات بالقوه تولید و صادرات فرش می توان به کارآفرینی برای حداقل ۱۰,۰۰۰ خانوار به طور مستقیم اشاره کرد.

تولید و صادرات فرشجایگاه فرش کاشان در تولید و صادرات فرش کجاست؟

فرش کاشان به خاطر قدمت نسبتا زیاد که از دوران صفویه تا به حال بوده و هست،در رتبه نخست صادرات فرش ماشینی کشور قرار دارد.

تولید و صادرات فرش ایرانی و محبوبیت جهانی

فرش ایرانی همواره محصولی پرطرفدار برای کشورهای اروپایی و امریکایی بوده است . نقش ظریف این فرش ها و جلوه زیبایی که هنر دست ایرانی تولید میکند، همیشه خواهان داشته است و کسانی که در زمینه تولید و صادرات فرش فعالیت میکنند به این موضوع  اذعان داشته اند . اما عوامل مختلفی باعث شده است که فرش های ایرانی مانند فرش کاشان، یا فرش مشهد یا به طور کلی صنعت فرش دچار کمی تزلزل در بازارهای جهانی شود.

رقبای فرش ایران در خاور میانه

یکی از این موضوع ها وجود رقبای جدی برای تولید و صادرات فرش ایرانی مانند فرش های افغان، فرش های هندی و یا فرشهای تولید پاکستان هست که تولید کنندگان فرش در این کشورها سعی بر تولید کالای مشابه فرش ایرانی داشته اند که تا کنون چند درصدی به موفقیت رسیده اند اما جایگاه فرش ایرانی محبوبیت خود را هنوز حفظ کرده است . عواملی مانند رکورد های اقتصادی بی المللی ، جنگهای خاورمیانه خصوصا جنگ در افغانستان و عراق باعث شده است طی حدود ۲۰ سال اخیر تولید و صادرات فرش دچار برخی تزلزل ها شود

تولید و صادرات فرشاز راهبرد های موثر برای راه یافتن به بازار جهانی تولید و صادرات فرش عبارت است از:

مطلوبیت های مکانی و زمانی طرح فرش

به عبارت دیگر آغاز به تولید فرش هایی کنیم که بتواند خود را با محیط های مکانی مختلف وفق دهد.مثلا هرگاه بتوانید طوری فرش های خود را تولید کنید که  یک طرح فرش خود را با محیط گرمسیری مثل عربستان،طرح فرشی دیگر با محیط مرطوب جنگلی مانند چین و یا محیط های بندری مثل کشور های حوزه خلیج فارس و غیره بتواند وفق دهد،آن موقع است که می توانید به بازار تولید و صادرات فرش نه حتی خاورمیانه بلکه محیط های مشابه جهانی راه پیدا کنید و مردم محیط و منطقه مورد نظر را ترغیب به خرید فرش از شرکت یا موسسه خود کنید.

خوب واضح است که این پروسه عظیم نیازمند طراحی فوق العاده و هوشمندانه ترکیب فرش و همچنین اطلاعات دقیق شما از محیط هایی است که میخواهید در آن جا مطرح شوید.از آن جایی که مطلوبیت ها در طرح فرش ها می توانند منبع عمده مزیت رقابتی و ارزش برای فرش دستباف کشور ما باشند، انتخاب راهبرد مناسب برای کانال های توزیع فرش در بازارهای جهانی یکی از تصمیم گیری های کلیدی است که بازاریابان و صادر کنندگان فرش باید اتخاذ کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *