وبلاگ

عوامل آسيب رسان فرش (عوامل غير زنده)

عوامل غیر زنده آسیب رسان فرش

عوامل آسیب رسان به فرش دو دسته اند : عوامل زنده آسیب رسان فرش و عوامل غیر زنده آسیب رسان فرش که هر کدام را در دو مقاله مختلف بحث می کنیم. اما در این مقاله قصد داریم از عوامل غیر زنده آسیب رسان بحث کنیم.

عوامل غیر زنده آسیب رسان فرش شامل : آب و هوا ، نور ، گرما و رطوبت ، آلودگی هوا باعث کهولت و کهنگی فرش میشود. هر چند عده ای از خریداران فرش از این موضوع استقبال می کنند و سعی در کهنه نمایی فرش دارند که در مقاله عوامل زنده موثر در اسیب رسانی فرش از آن سخن گفتیم.

حال به چگونگی تاثیر عوامل غیر زنده در آسیب فرش می پردازیم.

 

عوامل غیر زنده آسیب رسان فرش  و تاثیر آنها در فرش و قالی :

آب و هوا و نور و رطوبت :

یکی از عوامل غیر زنده آسیب رسان به فرش که نه تنها به فرش بلکه بمرور زمان به همه ی اشیاء تاثیر منفی دارد همان آب و هواست که در نور و رطوبت هر منطقه تاثیر میگذارد. در واقع ميزان تابش مستقيم نور خورشيد، مقدار رطوبت نسبی و درجه حرارت هوا از عوامل اصلی تعيين كننده نوع آب و هوای هر محل است.

تاثیر آب و هوا :

شرايط جوی و آب و هوايی هر شهر ، تحت تاثير انواع گازهای شيميايي مانند سوختهای خانگی و صنعتی ؛ قابليت جذب انواع تشعشعات خورشيدی را دارا است.

تاثیر نور :

تاثیر نور در تخریب اشیاء خاصه فرش وقالی به میزان شدت نور ، مدت زمان تابش نور و تشعشعات شیمیایی آن بستگی دارد. هر چه نور شدیدتر باشد ، تخریب و خسارت آن به فرش ها بیشتر خواهد بود. هر چه نور کمتر باشد مدت بیشتری طول میکشد تا به فرش زیبای شما کاری شود.

قرار گرفتن اشياء به مدت طولانی در برابر نور درخشان روز، نور مستقيم آفتاب و حتی لامپهای فلورسنت موجب خسارت و تخریب و رنگ پريدگي ، خشكی و شكنندگی مواد سلولزی مانند پنبه ، تغییر رنگ و کاهش مقاومت مواد اولیه مي شود.

تاثیر آلودگی هوا :

یکی از عوامل غیر زنده آسیب رسان به فرش هوای اطراف ماست که دارای تركيبات بسياری است كه برای حفظ همه اشیاء از جمله قالی زيانبارند.

شهرهای بزرگ ، آلوده ترند و گازهای مخرب نیز به تبع بیشتر است . یکی از گازهای مخرب ، گاز دی اكسيد سولفور است كه توسط وسايل نقليه موتوری و كارخانه های صنعتی توليد مي شود.

مکانیزم تخریب این عامل غیر زنده در آسیب رسانی فرش بدین صورت است که هوای آلوده داخل پرز قالی نفوذ میکند. به تبع ، دي اكسيد گوگرد، ذرات آهن ، ذرات گوگرد وانواع سولفورها از جمله آلودگيهاي هوای اطراف ما نیز وارد پرزهای فرش میشود. همین آلودگی ها موجب سستی و بی دوامی الیاف میشود.

ترکیب سولفور هوا با رطوبت هوا ، اسید سولفوریک ایجاد میکند. حتی اكسيژن موجود در هوا مي تواند از طريق اكسيداسيون موجب تخريب بسياری از مواد شود.

به طور كلی با رعايت برخی امور بهداشتی و پيشگيری لازم مي توان از ورودهوای آلوده به مكانهايی كه فرش ها قرار دارند جلوگيری كرد. استفاده از سيستم هاي تهويه و تصفيه هوا از مهمترين وسايل مورد استفاده در اين مورد است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *