وبلاگ

فرش ۷۰۰ شانه بهتره یا ۱۲۰۰ شانه

فرش ۷۰۰ شانه بهتره یا ۱۲۰۰ شانه

در زمان خرید فرش ماشینی برای خیلی ها سوال پیش آمده که فرش ۷۰۰ شانه بهتره یا ۱۲۰۰ شانه؟ جواب این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر از نظر قیمت مقایسه کنیم، فرش ۷۰۰ شانه گزینه بهتری می باشد. اما از نظر زیبایی و تراکم بالا، پیشنهاد ما فرش ۱۲۰۰ خواهد بود. در این مقاله می خواهیم درباره تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه صحبت کنیم. تا در زمان خرید فرش ماشینی بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات فرش ماشینی ۷۰۰ شانه

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه به فرش هایی گفته می شود که از نظر تعداد شانه ۷۰۰ گره داشته باشد. این مدل فرش ها، تراکمی در حدود ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره دارند، البته تراکم ۲۵۵۰ متداول ترین مدل در فرش ۷۰۰ شانه است. تعداد رنگ های به کار رفته در فرش های ماشینی ۷۰۰ شانه بین ۸ الی ۱۰ رنگ می باشد. فرش ۷۰۰ شانه در قیاس با فرش های دیگر، ضخامت بیشتری دارند. قیمت این فرش ها هم ارزان تر از فرش هایی با شانه بالاتر می باشد. این مورد به عنوان یکی از تفاوت های فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه نیز به حساب می آید.

مشخصات فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه

یکی از فرش های موجود در بازار که در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است، فرش ۱۲۰۰ شانه می باشد. محبوبیت این مدل فرش به دلیل تراکم بالا و بافت ریزی است که دارد. این موارد فرش ۱۲۰۰ شانه را بسیار شبیه به فرش های دستباف نموده است. لطافت، ظرافت و زیبایی فرش ۱۲۰۰ شانه باعث می شود تا تمایز و تفاوت بسیاری با فرش ها با شانه پایین تر داشته باشد. تراکم فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه در حدود ۳۶۰۰ است. تراکم بالای این فرش ماشینی سبب می شود تا در بافت آن از الیاف نازک استفاده شود. وجود الیاف نازک، دلیل لطافت آن نسبت به فرش ۷۰۰ شانه شده است. به خاطر همین ظرافت، بیشتر تابلو فرش ها به صورت ۱۲۰۰ شانه بافته می شوند.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه

موارد زیادی را می توان به عنوان تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه عنوان کرد. وجود این تفاوت ها سبب ایجاد ویژگی های خاص در هر کدام از این نوع ها شده است. از تفاوت‌های فرش ماشینی ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه از نظر تراکم، ضخامت فرش، مواد اولیه مورد استفاده، لطافت و زیبایی، ارتفاع خاب، تعداد گره های فرش و قیمت آن، تعدادی از این موارد می باشد.

تفاوت فرش از نظر ضخامت

یکی از تفاوت های فرش ماشینی ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه از نظر ضخامت می باشد. ضخامت فرش ماشینی رابطه معکوسی با شانه فرش دارد. به این شکل که هر چقدر تعداد شانه فرش بیشتر باشد، ضخامت آن نیز کمتر خواهد بود. با توجه به این موضوع، ضخامت فرش ۷۰۰ شانه از ۱۲۰۰ شانه بیشتر می باشد. ضخامت زیاد فرش ماشینی ۷۰۰ شانه دلیلی است که اغلب افراد آن را انتخاب نمایند، چون گزینه خوبی برای نشستن بر روی آن می باشد. ضخامت بالای فرش باعث دوام بیشتر آن نیز می شود.

تفاوت از نظر دوام و لطافت

تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه از نظر دوام و لطافت نیز مورد قابل ذکری است. با اینکه جنس نخ های مورد استفاده در بافت این فرش ها یکسان است، اما از لحاظ دوام یکسان نیستند. علت اصلی این تفاوت در شانه و تراکم فرش ها می باشد. یعنی هر چقدر فرش شانه و تراکم کمتری داشته باشد، ضخامت بیشتری دارد. و ضخیم بودن فرش نیز سبب افزایش دوام آن می شود، بنابراین فرش ۷۰۰ شانه دوام بیشتری نسبت به فرش ۱۰۰۰ شانه دارد. اما تراکم بالای فرش ۱۲۰۰ شانه، باعث ایجاد لطافت بیشتر در این مدل فرش می شود.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه در زیبایی

فرش های ماشینی ریز بافت، زیبایی بیشتری دارند. ریز بافت بودن فرش باعث می شود تا شباهت زیادی به فرش دستباف داشته باشد. فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه، ریز بافت تر از فرش ۷۰۰ شانه است، به همین دلیل از زیبایی و لطافت بیشتری برخوردار است. از دیگر عوامل متفاوت بودن فرش ۷۰۰ و ۱۲۰۰ شانه را می توان، زیبایی ذکر نمود.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه در ارتفاع نخ خاب

از دیگر تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه، ارتفاع نخ خاب می باشد. ارتفاع خاب در فرش ۷۰۰ شانه در حدود ۱۱ میلی متر و این اندازه در فرش ۱۲۰۰ شانه در حدود ۸ میلی متر است. این مقدار ارتفاع سبب می شود ضخامت بیشتری از فرش ۱۲۰۰ شانه داشته باشد. تعداد گره در فرش ریز بافت بالاتر است، این حالت باعث می شود تا وزن فرش ۷۰۰ و ۱۲۰۰ شانه ثابت باشد. بنابراین خاب فرش در مدل ریز بافت ۱۲۰۰ شانه کمتر خواهد بود.

تفاوت در مواد اولیه

تفاوت فرش ۷۰۰ و ۱۲۰۰ شانه در استفاده از مواد اولیه نیز می باشد. از مهمترین مواد اولیه در بافت انواع فرش های ماشینی، نخ است. شماره نخ مورد استفاده در فرش های ۱۲۰۰ شانه در مقایسه با فرش ۷۰۰ شانه بیشتر می باشد. نمره نخ در فرش ماشینی ۷۰۰ شانه از نوع ۱۸ سه لا است اما این نمره در فرش ۱۲۰۰ شانه ۲۷ و ۳۰ سه لا می باشد. در نتیجه نمره نخ موجب می شود فرش ۱۲۰۰ شانه ریز بافت تر باشد.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از نظر تراکم

مورد دیگر از تفاوت های فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه، تراکم می باشد. همان طور که گفته شد، یکی از شاخصه های اساسی در فرش ماشینی، تراکم است که رابطه مستقیمی با شانه فرش دارد. هر چه شانه فرش بیشتر باشد تراکم فرش نیز بیشتر خواهد بود. به همین علت فرش های ۱۲۰۰ شانه تراکم بالاتری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه دارند. تراکم بالا باعث افزایش استحکام و سفتی فرش خواهد شد، در نتیجه فرش ۱۲۰۰ شانه از فرش ۷۰۰ شانه سفت تر می باشد.

تفاوت از نظر تعداد گره

تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۲۰۰ شانه در تعداد گره ها نیز مشهود است. تعداد گره در انواع فرش ماشینی متفاوت می باشد. تراکم فرش ۷۰۰ شانه ۱۲ متری در حدود ۲۵۵۰ است، تعداد گره ها ۷٫۱۴۰٫۰۰۰ می باشد. این تراکم در فرش ۱۲۰۰ شانه در حدود ۳۰۰۰ و تعداد گره ها ۱۲ میلیون خواهد بود. با این حال، فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه از نظر وزن زیاد با هم متفاوت نیستند. وزن استاندارد در فرش ۱۲ متری بین ۴۱ تا ۴۳ کیلوگرم است که میزان ثابتی در وزن فرش ماشینی در نوع ۷۰۰ و ۱۲۰۰ شانه می باشد.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه در قیمت

افراد زیادی در زمان خرید فرش ماشینی، به جز معیار های دیگر، قیمت فرش را نیز در نظر می گیرند. از عوامل مهم در تفاوت قیمت فرش ها، نخ مصرفی در شانه های مختلف می باشد. در حقیقت قیمت نخ مصرفی تاثیر مستقیمی بر قیمت فرش ماشینی دارد. هر چقدر نخ مورد استفاده نازک تر باشد، قیمت فرش بالاتر خواهد شد. فرش ماشینی ۷۰۰ شانه در مقایسه با انواع دیگر قیمت پایین تری دارد و همین مورد نیز باعث پر فروش بودن آن شده است. همچنین وجود تراکم بیشتر و طرح و نقشوش پیچیده تر در بافت فرش ۱۲۰۰ شانه از دیگر عامل های تفاوت در قیمت انواع فرش می شود.

تفاوت فرش ۷۰۰ شانه با ۱۲۰۰ شانه

سخن آخر

شما می توانید برای خرید فرش ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه به نمایشگاه دایمی کارخانه فرش کاشان در تهران و شهر کاشان مراجعه کنید. و فرش مورد نظر خود را از نظر طرح و رنگ انتخاب و خریداری نمایید. همچنین برای مشتریانی که به صورت حضوری نمی توانند مراجعه نمایند نیز، می توانند به صورت غیر حضوری و از طریق فروشگاه آنلاین فرش اقدام به خرید انواع فرش ماشینی نمایند. تمامی فرش های ماشینی عرضه شده این مجموعه، بدون واسطه و به صورت مستقیم از تولیدی و به قیمت کارخانه عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *