مطالبی درباره فرش

افزايش صادرات فرش ايران به آمريكا

جام جم آنلاين: مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني از كاهش صادرات فرش به آلمان و افزايش صادرات به آمريكا خبر داد.

به گزارش فارس، ميركاظمي در اولين همايش توليد‌كنندگان و صادركنندگان فرش ايران گفت: فرش از حوزه‌هايي است كه بيش از ۱ ميليون نفر در آن فعاليت مي‌كنند و اين نشان مي‌دهد كه اين صنعت در اقتصاد كشور ما بسيار اهميت دارد.

وي افزود: با كارهاي كه در فرش صورت گرفته است ما به دنبال افزايش سهم فرش در اقتصاد هستيم كه البته كاهش عرضه فرش به بازارهاي جهاني فقط مربوط به ايران نبوده است به طوري كه تجارت فرش دستباف از ۵/۲ ميليارد تومان به ۵/۱ ميليارد تومان رسيده است و اين در حالي است كه صادرات ساير كفپوش‌ها افزايش يافته است.

ميركاظمي گفت: تقاضاي بازار براي فرش‌هاي ايراني تا حدودي تغيير كرده است كه نياز است با توجه به تقاضا خلاقيت‌هايي ايجاد كنيم تا به عنوان اولين صادركننده جهاني رتبه خود را حفظ كنيم.

وزير بازرگاني افزود: ارقامي كه در صادرات فرش در تناژ و متربع وجود دارد در سال‌هاي گذشته متفاوت بوده است كه اين نشان دهنده آن است كه اين بازار نياز به مطالعه دارد تا بتوانيم سهم بيشتري از بازارهاي جهاني داشته باشيم.

ميركاظمي گفت: عليرغم اينكه ارزش كالاهاي صادراتي كاهش پيدا كرده است ولي ما در صادرات فرش از تناژبالايي برخوردار بوده‌ايم كه اين به دليل آن بوده است كه در صادرات فرش پيمان سپاري صورت مي‌گرفته است.

وزير بازرگاني با بيان اينكه در ۶ ماه ابتدايي سال از ۷ درصد افزايش صادرات برخوردار بوده‌ايم اظهار داشت: ما بايد به سمتي برويم كه قيمت تمام شده را براي توليد كننده كاهش دهيم و اين ميسر نمي‌شود مگر با كاهش قيمت مواد اوليه، در صورتي كه در اين كاهش قيمت كيفيت مواد اوليه حفظ شود.

وي افزود: دليل عمده كاهش صادرات فرش عدم انطباق با بازارهاي جهاني است و ما بايد به سمتي حركت كنيم تا توليدات ما مطابق با سلايق بازارهاي هدف باشد. به همين دليل پرتال سليقه‌يابي در مركز فعلي فرش طراحي كرده‌ايم تا با طرح‌هايي نو بتوانيم كاهش صادرات فرش را جبران كنيم.

ميركاظمي افزود:صادرات فرش ايران به دليل عدم انطباق با سليقه‌‌هاي بازارهاي هدف در آلمان كاهش يافته است در صورتي كه ما در آمريكا با افزايش صادرات فرش روبرو بوده‌ايم.

ميركاظمي با بيان اينكه بايد ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون دلار بازار جديد براي فرش ايجاد كنيم اظهار داشت: مشكلاتي در ارزش‌گذاري جوايز صادراتي وجود دارد كه بايد تعامل لازم در اين خصوص صورت گيرد تا ارزش‌گذاري‌ها واقعي باشد و اين احتمال مي‌رود كه صادرات ما به لحاظ ارزشي بيش از اينها باشد.

وزير بازرگاني با اشاره به بحران مالي جهاني گفت: در مركز ملي فرش بايد كار گروه ويژه‌اي تشكيل شود تا تحت تاثير بحران‌هاي مالي سهم فرش ايراني در بازار كم نشود.

وي افزود: يكي از مشكلات صادرات فرش اين است كه صادركنندگان به صورت پراكنده عمل مي‌كنند كه با تشكيل شركت‌ها و كنسرسيوم‌هاي صادراتي و متمركز شدن صادرات فرش حمايت‌ها و مشوق‌هاي صادراتي نيز مي‌تواند به صورت متمركز اعمال شود.

ميركاظمي گفت: كميته‌اي در وزارت بازرگاني تشكيل شده است تا تمام مشكلات توليد‌كنندگان و صادرات كنندگان فرش در آنجا مطرح شده و حل شود ولي هنوز اين نقيصه وجود دارد كه در حوزه توليد فرش از قدرت بخش خصوصي محروم هستيم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *