مطالبی درباره فرش

کاربرد کامپیوتر در فروشگاه های سنتی فرش

یکی از وسایلی که کاربردهای بسیاری در فروشگاه های سنتی فرش می تواند داشته باشد، اما تا به حال توجه مناسبی به آن نشده است، کامپیوتر می باشد. یک فروشنده، با یک کامپیوتر می تواند محصولات خود را بهتر و سریعتر به مشتری نشان دهد و به وی در امر خرید یاری رساند. برخی از مهم ترین موارد کاربرد را بدین شکل می توانیم دسته بندی کنیم:

در اختیار داشتن مشخصات و تصاویر کلیه ی فرش های موجود در فروشگاه.

امکان نمایش فرش هایی که با نیاز مشتری، هم چون قیمت، اندازه، جنس و کاربرد همخوانی دارد.

امکان ارائه ی اطلاعات دقیق فرش به صورت مکتوب

امکان انتقال اطلاعات فرش های فروشگاه به سایت وب جهت فروش به صورت اینترنتی.

گزارش های آماری متنوع جهت تصمیم گیری در مورد مدل ها، رنگ ها و طرح های پر طرفدار

تهیه کاتالوگ مدون از فرش های بافته شده.

کارشناسان فرشی که در فروشگاه های فرش اشتغال دارند، می توانند در هنگام ورود فرش به فروشگاه، به سادگی نسبت به تهیه عکس دیجیتالی آن و وارد کردن اطلاعات دقیق آن در برنامه ی کامپیوتری اقدام کنند. بدین ترتیب در هر زمان که لازم باشد به سادگی می توان اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده تک تک فرش ها را در اختیار داشت و جهت نمایش یا تهیه شناسنامه برای فرش از آن ها استفاده نمایند.

با در اختیار داشتن اطلاعات فرشها، می توان انواع و اقسام بررسی ها را روی آن ها انجام داد. معمولاً مشتری ها مایلند تا تعدادی فرش با جنس مورد نظر در یک بازه ی قیمت مشخص را ببینند و با انتخاب مورد مناسبی خرید کنند. با استفاده از این سیستم می توان بر اساس انتخاب های مشتری کلیه فرش های منطبق با نظر وی را ابتدا نمایش داد و پس از انتخاب یک یا چند مورد آن ها را به طور فیزیکی نیز به وی نشان داد.

یکی از مواردی که خریداران فرش دستباف نسبت به آن علاقه زیادی نشان می دهند، اطلاع از مشخصات ریز فرش، همچون نوع گره ها، محل بافت، نوع جنس ور رنگ و مواردی از این دست می باشند. همانطور که گفتیم چون کارشناس فروشگاه در هنگام وارد شدن فرش به فروشگاه نسبت به وارد کردن اطلاعات دقیق آن اقدام کرده است، بدین ترتیب در هنگام فروش فرش می توان شناسنامه ای برای آن، شامل عکس و اطلاعات دقیق را توسط چاپگر چاپ کرده و در اختیار وی قرار داد. بدین ترتیب نگرانی در مورد اصل یا فرع بودن فرش به مقدار چشم گیری کاهش پیدا می کند و همین طور به درخواست مشتری جهت داشتن اطلاعاتی در مورد محصول خریداری شده نیز پاسخ داده شده است.

در یک سیستم ایده آل چون اطلاعات کلیه ی فرش ها در سیستم کامپیوتری وارد شده است، می توان آن ها را به بک فروشگاه الکترونیکی منتقل کرد تا امکان فروش الکترونیکی آن ها نیز فراهم گردد. بدین ترتیب همزمان با عرضه ی فرش در فروشگاه همگان به اطلاعات دقیق و جامع آن نیز دسترسی دارند و ممکن است بازاریابی خوبی برای فرش ها به صورت خودکار انجام شود.

علاوه بر این همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، چون مشتری های فرش دستباف از قشر متمول جامعه جهانی تشکیل شده اند، انتظاراتی همچون دسترسی به اطلاعات فرش ها، از طریق اینترنت برآورده می گردد. در جهت اثبات اهمیت این موضوع، می توان بررسی مختصری روی سایت های اینترنتی شرکت های عرضه کننده کالاهیا مختلف، همچون وسایل خانگی، وسایل اداری، جواهرات و موارد مشابهی انجام داد تا به اهمیت موضوع پی ببریم.

علی رغم کاربرد های فراوان، تهیه گزارش های آماری، در سیستم های کامپیوتری کار بسیار ساده ای است؛ مثلاً به سادگی می توان گزارشی از زمان انبار فرش در فروشگاه، مدل هایی که زمان کمتری در فروشگاه مانده اند و مدل هایی که بیشتر مانده اند، یا میزان خرید مدل ها بر اساس مناطق مختلفیا ملیت ها تهیه کرد، و بدین ترتیب به طور کاملاً عاقلانه نسبت به انتخاب مدل هایی برای فروش آینده اقدام کرد. اگر سیستم خود را به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری نیز مجهز کرده باشمی، اطلاعاتی از نظرات مشتریان، اشکالات مدل های خاص و … نیز به دست خواهیم آورد که این اطلاعات در تصمیم گیری های کلان از نقش تعیین کننده ای برخوردار می باشند.

هم چنین با بررسی و دسته بندی منسجم و مدون این گزارش ها، به سادگی می توان تصمیمات دقیق تر و منایب تری جهت انتخاب مدل های برتر، تغییر جنس مواد اولیه بر اساس نظر مشتری و مواردی مشابه اتخاذ کرد تا در کل، امکان عرضه محصولی منطبق با نظر مشتری، که از اصلی ترین شعارهای شرکت های بزرگ می باد، فراهم گردد.

با استفاده از بانک اطلاعاتی که برای منظورهایی چون جستجو استفاده کردیم، می توانیو نسبت به ارائه یک کاتالوگ دقیق، کامل و مصور اقدام کنیم. بدین ترتیب، در صورت درخواست مشتری، می توان مدل هایی که در حال حاضر موجود نمی باشند را به طور سفارشی بافت. همچنین با جمع آوری این اطلاعات توسط فروشگاه های مختلف در سراسر کشور در یک سایت جامع، می توان نسبت به تهیه بانک ملی فرش های بافته شده ایرانی و ارائه یک کد مشخصه انحصاری برای آنها اقدام کرد. لازم به ذکر است که این اقدام برای الماس های تراش خورده در کشورهای غربی انجام شده است و در کل باعث افزایش چشم گیر قیمت این محصول و افزایش اعتماد خریدار به اصل بودن کالا        می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *