تابلو فرش در صنعت فرش ایران جایگاه خود را ندارد

تابلو فرش، این هنر اصیل و چشمنواز ایرانی، همواره به عنوان نمادی از ذوق و سلیقه هنرمندان این سرزمین شناخته شده است.گفتوگوی پیش رو با ابراهیم اعظمی، بافنده باسابقه تابلو فرش، دریچهای است به چالشها و مشکلاتی که فعالان این عرصه با آن دست و پنجه نرم میکنند؛ از کمبود مواد اولیه مرغوب و افزایش سرسامآور قیمتها گرفته تا بیمهری به کیفیت و اصالت این هنر ظریف.
نبود مواد اولیه مرغوب و افزایش قیمت ابریشم؛ مانعی جدی بر سر راه تولید
این هنرمند بافنده با اشاره به عدم تولید یا واردات مواد اولیه مورد نیاز تابلو فرش، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر توجه چندانی به هنر تابلو فرش نمیشود و اولویت اصلی بر صادرات و سودجویی متمرکز شده است.
اولویت صادرات بر کیفیت؛ بیتوجهی به ارزش هنری تابلو فرش
اعظمی در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از رنگهای شیمیایی برای کاهش هزینهها اشاره کرد و تصریح کرد: این امر منجر به کاهش کیفیت و بیثباتی رنگ قالیها میشود.
عدم مواد اولیه با کیفیت
وی در پاسخ به علت عدم تولید رنگ باکیفیت در ایران گفت: در حال حاضر رنگهای مرغوبی از آلمان وارد میشود که در بازار ایران موجود نیست و این مسئله به افت تولید دامن زده است. این در حالی است که برای تولیدکنندگانی که بهترین آثار را خلق میکنند، قیمت مواد اولیه در اولویت قرار ندارد.
ممنوعیت واردات؛ چالشی برای تأمین مواد اولیه باکیفیت
وی با انتقاد از ممنوعیت اخیر واردات از سه کشور روسیه، آذربایجان و آلمان، هشدار داد: در این صورت مواد اولیه نامرغوب در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. اعظمی تأکید کرد: توجه مسئولین به این موضوع میتواند به رشد صنعت فرش و بهویژه تابلو فرش کمک شایانی کند.
طراحی کامپیوتری در برابر اصالت طراحی دستی
این فعال حوزه فرش دستباف در ادامه به تأثیر طراحی کامپیوتری بر کاهش رغبت بافندگان به طراحی دستی اشاره کرد و افزود: ورود افراد غیرحرفهای به این عرصه افزایش یافته است، در حالی که تابلو فرش هنری است که خلق آن نیازمند تخصص و مهارت است.
کپیبرداری؛ لطمهای به اعتماد بازار و ارزش آثار اصیل
وی کپیبرداری از تابلو فرشهای اصیل را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و اظهار داشت: این امر موجب تضعیف شناخت تجار و مردم نسبت به هنر واقعی شده و بیاعتمادی به اصالت آثار را به دنبال داشته است.
صادرات؛ هدف نهایی یا اولویت اشتباه؟
اعظمی با تأکید بر اهمیت مراحل مختلف تولید فرش، گفت: صادرات مرحله نهایی است، اما متأسفانه برخی تجار صادرات را در اولویت اول قرار میدهند که این رویکرد اشتباه است. تهیه مواد اولیه مرغوب، طراحی صحیح، نوع بافت و دقت از مراحل حیاتی تولید فرش هستند که آن را برای صادرات آماده میکنند.
نتیجه تلخ؛ جایگاه کمرنگ تابلو فرش در صنعت فرش ایران
وی در پایان، ممنوعیت واردات را از دلایل افزایش تولید تابلو فرش دانست و با تأسف خاطرنشان کرد: متأسفانه تابلو فرش جایگاه شایستهای در صنعت فرش ایران ندارد.
نتیجهگیری
سخنان ابراهیم اعظمی به وضوح نشان میدهد که هنر تابلو فرش در صنعت فرش ایران با چالشهای متعددی روبرو است. کمبود مواد اولیه مرغوب، بیتوجهی به کیفیت در سایه سودجویی، رواج استفاده از مواد نامرغوب و کپیبرداری از آثار اصیل، همگی گواه این مدعا هستند که این هنر ارزشمند آن جایگاهی را که شایسته آن است، در صنعت فرش کشور ندارد. به نظر میرسد توجه جدیتر مسئولین و دستاندرکاران به این حوزه، حمایت از هنرمندان و بافندگان، و فراهم آوردن بستری مناسب برای تولید آثار باکیفیت و اصیل، میتواند نه تنها به حفظ این هنر فاخر کمک کند، بلکه زمینهساز رونق و توسعه هرچه بیشتر آن در بازارهای داخلی و بینالمللی شود.