اطلاعیه تولیدی فرش کاشان, راهنمای جامع خرید فرش, فرش کاشان, مطالبی درباره فرش

فرش‌های دوره صفویه، ویژگی و طرح‌های معروف آن

فرش های دوران صفویه

دوران صفویه (۹۰۷-۱۱۳۵ هجری قمری / ۱۵۰۱-۱۷۲۲ میلادی) دوره‌ای مهم در تاریخ ایران و همچنین در هنر و صنعت قالی‌بافی این سرزمین به شمار می‌رود. در این دوران، با حمایت شاهان صفوی و توجه به هنرمندان و صنعتگران، فرش ایرانی به سطح بالایی از کیفیت رسید و به عنوان کالایی ارزشمند در جهان شناخته شد. فرش‌ های بافته شده در این دوره، با طرح‌های متنوع، رنگ‌های جذاب، مواد اولیه مرغوب و بافت دقیق، زینت‌بخش فضاها و نشان‌دهنده ذوق هنری و توان اقتصادی دوره صفوی بودند. این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، انواع و اهمیت فرش‌های دوران صفویه می‌پردازد.

فرش‌های دوره شاه طهماسبی

فرش‌های بافته شده در دوران سلطنت شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی، که به نام “شاه طهماسبی” شناخته می‌شوند، مکتب هنری خاصی را شکل دادند. شاه طهماسب با حمایت بی‌دریغ از هنرمندان، قالیبافان و طراحان، نقش بسزایی در ارتقای این هنر ایفا کرد. گفته می‌شود که او خود نیز از هنر بهره‌مند بود، با فنون رنگرزی آشنایی داشت، مستقیماً به طراحی می‌پرداخت و بافندگان را راهنمایی می‌کرد. در نتیجه این توجه و حمایت، صنایع ظریفه به ویژه قالی‌بافی در زمان او پیشرفت چشمگیری داشت و تحولات اساسی در طرح‌های قالی پدید آمد. در این دوره، قالی‌های ترنجدار جایگزین قالی‌های رایج تا اواخر قرن نهم هجری شدند که بعدها به طرح مغولی و تیموری شهرت یافتند. علاوه بر قالی‌های ترنجدار، بافت قالی‌هایی با طرح حیوانات و صحنه‌های شکار نیز در این دوره رواج یافت.

فرش‌های دوره شاه عباسی

دومین گروه از فرش‌های دوره صفوی متعلق به زمان شاه عباس است که مکتب “شاه عباسی” را به وجود آورد. در این دوره، با بهره‌گیری از هنرمندان برجسته آن عصر، نقش‌های نوینی خلق شد، به ویژه با استفاده از نقوش اسلیمی و گل‌های خاص. برخی از طرح‌های شاخص قالی در مکتب شاه عباسی عبارتند از: الف – طرح ترنجدار یا لچک ترنج، ب – طرح شکارگاه، ج – طرح درختی، و د – طرح گلدانی. این تنوع و نوآوری در طرح‌ها، قالی‌های دوره شاه عباسی را به یکی از درخشان‌ترین دوره‌های هنر قالی‌بافی ایران تبدیل کرد.

ویژگی‌های فرش‌های صفوی

فرش‌های دوران صفویه ویژگی‌های قابل توجهی دارند که آن‌ها را از سایر دوره‌ها متمایز می‌سازد:

  • طراحی‌های متنوع و پیچیده: نقوش فرش‌های صفوی شامل طرح‌های گل و بوته، اسلیمی و ختایی، نقوش شکارگاه، محرابی، جانوری و تصویری است که با دقت طراحی شده‌اند. استفاده از تقارن، تکرار و ترکیب عناصر تزئینی، زیبایی بصری به این فرش‌ها بخشیده است.
  • رنگ‌های غنی و هماهنگ: رنگرزی در دوره صفویه پیشرفت کرد و استفاده از مواد طبیعی با کیفیت، طیف وسیعی از رنگ‌های زنده و پایدار را ایجاد کرد. ترکیب رنگ‌ها در این فرش‌ها، هماهنگی قابل توجهی را نشان می‌دهد. رنگ‌های لاجوردی، قرمز، سبز، زرد و طلایی از جمله رنگ‌های پرکاربرد هستند.
  • مواد اولیه مرغوب: در بافت فرش‌های صفوی از پشم، ابریشم و نخ‌های طلا و نقره استفاده می‌شد. کیفیت بالای مواد اولیه، موجب استحکام و دوام فرش‌ها و همچنین لطافت و درخشندگی آن‌ها می‌شد. فرش‌های ابریشمی این دوره به دلیل ظرافتشان شناخته شده‌اند.
  • بافت دقیق و متراکم: بافندگان ماهر صفوی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، فرش‌هایی با گره‌های ریز و متراکم می‌بافتند. این امر موجب می‌شد تا جزئیات طرح‌ها به خوبی نمایان شود و فرش از استحکام بالایی برخوردار باشد.

ویژگی_های فرش دوران صفویه

انواع طرح فرش های دوره صفوی

در دوره صفوی فرش با طرح‌های متنوعی بافت می‌شد، گل بوته، اسلیمی و ختایی،شکارگاه، محرابی، جانوری، تصویری و درختی طرح‌های رایج این دوره هستند که در ادامه با هر یک آشنا می‌شویم.

گل و بوته

این دسته از فرش‌های صفوی با استفاده از نقوش گل‌های انتزاعی (stylized)، برگ‌ها و شاخه‌های گوناگون آراسته شده‌اند. طراحان این فرش‌ها با بهره‌گیری از تخیل خلاقانه، ترکیبات بصری چشم‌نوازی از عناصر گیاهی خلق کرده‌اند. از جمله طرح‌های شاخص این گروه می‌توان به شاه عباسی با گل‌های بزرگ و گرد، لچک ترنج با آرایش مرکزی و گوشه‌های تزئین شده، و افشان با پراکندگی گل‌ها و شاخه‌ها در سراسر زمینه فرش اشاره کرد که هر کدام زیبایی و ظرافت خاص خود را به نمایش می‌گذارند.

فرش دوره صفوی طرح گل بوته

اسلیمی و ختایی

در این نوع فرش‌های صفوی، نقوش اسلیمی (خطوط منحنی و پیچیده که اغلب تداعی‌کننده شاخه‌های گیاهان هستند) و ختایی (نقوش گل‌های چند پر و برگ‌های دندانه‌دار) به عنوان عناصر اصلی طراحی به کار رفته‌اند. این نقوش معمولاً به صورت پیوسته و درهم‌تنیده در تمام سطح فرش گسترش یافته و با ایجاد یک جریان بصری پویا، حس حرکت و تداوم را القا می‌کنند. ترکیب ماهرانه این دو نقش، هماهنگی و تعادل بی‌نظیری به فرش می‌بخشد.

فرش صفویه طرح ختایی و اسلیمی

شکارگاه

این فرش‌ها صحنه‌هایی از فعالیت‌های شکار را به تصویر می‌کشند. در این طرح‌ها، نقش سوارکارانی که در حال تعقیب حیوانات مختلف مانند آهو، شیر و پلنگ هستند، با دقت و جزئیات فراوان طراحی شده است. علاوه بر این، عناصر طبیعی مانند درختان، تپه‌ها و رودخانه‌ها نیز در پس‌زمینه این صحنه‌ها به چشم می‌خورند که به کلیت طرح، حس واقع‌گرایی و پویایی می‌بخشند.

فرش دوره صفوی طرح شکارگاه

 محرابی

فرش‌های با طرح محرابی با الهام از معماری و تزئینات محراب مساجد طراحی شده‌اند. این فرش‌ها معمولاً دارای یک طرح مرکزی به شکل محراب، ستون‌های کناری و نقوش مذهبی مانند قندیل و گلدان هستند. هدف اصلی از بافت این فرش‌ها، استفاده در مساجد و مکان‌های عبادی بوده است تا جهت قبله را مشخص کرده و فضایی معنوی ایجاد کنند.

فرش صفویه طرح محرابی

جانوری

در این گروه از فرش‌های صفوی، نقوش متنوعی از حیوانات به صورت منفرد یا در قالب گروه‌های مختلف به کار رفته است. این حیوانات می‌توانند شامل موجودات واقعی مانند پرندگان، درندگان و چهارپایان اهلی و وحشی باشند و یا موجودات افسانه‌ای و خیالی مانند اژدها و سیمرغ را نیز در بر بگیرند. طراحی این نقوش اغلب با ظرافت و توجه به جزئیات آناتومی حیوانات صورت می‌گرفته است.

فرش دوره صفوی طرح حیوانات

تصویری

فرش‌های تصویری نوع خاصی از فرش‌های صفوی هستند که به جای نقوش سنتی، داستان‌ها، روایات تاریخی، چهره‌های پادشاهان و شخصیت‌های اساطیری را به تصویر می‌کشند. بافت این فرش‌ها نیازمند مهارت و دقت بسیار بالایی بوده است، زیرا بافندگان می‌بایست جزئیات چهره‌ها، لباس‌ها و صحنه‌ها را با ظرافت تمام بر روی تار و پود فرش پیاده می‌کردند. این فرش‌ها اغلب به عنوان آثار هنری ارزشمند مورد توجه قرار می‌گرفتند.

فرش صفویه طرح تصویری

درختی

این دسته از فرش‌های صفوی با نقش درختان گوناگون، از سروهای بلند و باریک گرفته تا درختان پر شاخ و برگ میوه، تزئین شده‌اند. این درختان می‌توانند به صورت منفرد در مرکز فرش قرار گیرند یا در قالب یک باغ پر از درختان متنوع طراحی شوند. در کنار نقش درختان، اغلب نقوش پرندگان، حیوانات کوچک و گل‌ها نیز دیده می‌شود که فضایی سرسبز و دلنشین را در فرش ایجاد می‌کنند. طرح درخت در فرهنگ ایرانی نماد زندگی، باروری و جاودانگی است و حضور آن در فرش‌های صفوی، زیبایی و عمق معنایی خاصی به این آثار می‌بخشد.

فرش دوره صفوی طرح درخت

سخن آخر

فرش‌های دوران صفویه، میراثی ارزشمند از هنر و صنعت ایران هستند که با زیبایی و کیفیت خود، همچنان مورد توجه قرار دارند. این فرش‌ها نشان‌دهنده توانایی هنری و صنعتگری مردم ایران در طول تاریخ هستند. حفظ و معرفی این آثار به نسل‌های آینده اهمیت دارد تا این هنر ایرانی همچنان شناخته شود.

همچنین،فرش نفیس و زیبایی شاهکار صفوی در لندن رونمایی شد را ببینید. این طرح زیبا و اصیل ایرانی شاهکاری از فرش ایرانی هست که قیمت ان بیش از ۱۸۶ میلیارد تومان براورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *