مهمترين تاريخ در صنعت فرش ايران و رنگرزی
فرش ایرانی، نه تنها یک زیرانداز کاربردی، بلکه نمادی از هنر، فرهنگ و تاریخ غنی ایران است. قدمت این هنر به هزاران سال پیش بازمیگردد و در طول قرون متمادی، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. در این میان، رنگرزی الیاف به کار رفته در فرش، نقش بسزایی در زیبایی، دوام و اصالت آن داشته است. این مقاله به بررسی مهمترین مقاطع تاریخی در صنعت فرش ایران و بهویژه هنر رنگرزی آن میپردازد.
عصر طلایی فرش ایران: دوران صفویه
شاید بتوان مهمترین دورۀ تاریخ صنعت فرش در ایران را عصر فرمانروایان صفوی (۱۴۹۹ – ۱۷۲۲ میلادی) دانست، چرا که مستحکمترین شواهد و گواه این هنر و صنعت به این دوره بازمیگردد؛ به طوری که امروزه تقریباً ۱۵۰۰ اثر نفیس از آن دوران در موزهها و مجموعههای سراسر جهان حفظ و نگهداری میشود. در ایران و در زمان فرمانروایی شاه عباس (۱۵۷۱ – ۱۶۲۹ میلادی)، تجارت، هنر و صنعت به شکوفایی رسید. شاه عباس با تشویق مردم به تعامل و مبادله با کشورهای اروپایی و تبدیل پایتخت خود، اصفهان، به یکی از مجللترین و عظیمترین شهرهای ایران، زمینۀ رشد هنر فرشبافی را بیش از پیش فراهم آورد. او همچنین کارگاههای بزرگ فرشبافی تأسیس کرد که در آن هنرمندان گرد هم میآمدند تا بهترین و باشکوهترین نمونههای فرش را تولید کنند. اغلب این فرشهای نفیس از ابریشم مرغوب با رشتههای طلا و نقره بافته میشدند که جلوهای بینظیر به آنها میبخشید. فرش های دوران صفویه را در این صفحه میتوانید ببینید.
فراز و نشیبهای پس از صفویه و احیای قاجار
دوران اوج کارگاههای متمرکز فرشبافی در ایران با حملۀ افغانها در سال ۱۷۲۲ به پایان رسید. در طول سلطۀ افغانها تا سال ۱۷۳۶، اصفهان، مرکز هنر و صنعت آن زمان، به شدت آسیب دید. پس از آن، ظهور نادر خان، سردار جوانی از خراسان که به پادشاهی رسید، تمام توان و نیروی کشور را صرف مبارزه با افغانها، ترکها و روسها کرد. در این دوره و نیز در دوران آشفتگی و ناآرامی پس از مرگ نادرشاه در سال ۱۷۴۷، تولید فرشهای باارزش تقریباً متوقف شد و این سنت و هنر تنها به صورت محدود توسط افراد چادرنشین و هنرمندان در شهرهای کوچک پیگیری میشد.
</div
در ربع پایانی قرن نوزدهم و در دورۀ حکومت قاجار، صنعت فرشبافی در ایران بار دیگر رونق یافت. این احیا تا حد زیادی مدیون صادرات فرش از تبریز به استانبول و سپس به اروپا بود. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، شماری از شرکتهای اروپایی و آمریکایی به ایران آمدند و با سرمایهگذاری در این هنر و صنعت، فرش ایرانی را به بازارهای کشورهای خودشان معرفی کردند. امروزه، فرشبافی به عنوان گستردهترین هنر دستی در ایران شناخته میشود و در سطح بینالمللی نیز از شهرت و اعتبار ویژهای برخوردار است. فرشهای ایرانی امروزی به خاطر کیفیت، تنوع رنگ و طرحهای بینظیرشان در سراسر جهان مورد تحسین قرار میگیرند.
رنگرزی پشم، مو و سایر الیاف دامی از ابتدای ریسندگی و بافندگی اهمیت داشته است. در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب مانند مصر و بین النهرین، کتان و پنبه کاربرد بیشتری داشتند و نمونههایی از بافتههای این الیاف با قدمت ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ سال پیش در مقبرههای اشراف و شاهزادگان سلسلههای حکومتی مصر یافت شده است. همچنین، یافتههایی از مصر، آناتولی و بین النهرین مربوط به دوران نوسنگی، از هزاره ششم قبل از میلاد، شامل پارچههایی با بافت ساده و نخهای ظریف ریسیده شده است که برخی از آنها رنگ شدهاند و رنگهای به کار رفته عمدتاً منشأ گیاهی دارند.
امپراتوری وسیع و مقتدر هخامنشی نه تنها از صنایع و تولیدات مناطق تحت سلطهاش در تجملات و تزئینات دربار و پایتخت خود بهره میبرد، بلکه با حمایت از حرفهها و صنایع، به تولید بسیاری از کالاها، بهویژه انواع پارچه نیز مبادرت میورزید. پارچههای ارغوانی که امرا و سرداران هخامنشی از آن استفاده میکردند، احتمالاً با رنگ ارغوانی مشهور به دست آمده از صدفهای دریایی رنگ میشد و شهرتی جهانی داشت.
دوران قاجار و ورود رنگهای شیمیایی
در دوره قاجار (۱۷۸۹-۱۹۲۵ میلادی)، صنعت فرش ایران با تحولات جدیدی روبرو شد. گسترش روابط تجاری با کشورهای اروپایی و افزایش تقاضا برای فرش ایرانی، تولید را به سمت تجاری شدن سوق داد. در این دوره، رنگهای شیمیایی به تدریج وارد ایران شدند و به دلیل سهولت استفاده و تنوع رنگی بالا، مورد استقبال برخی از تولیدکنندگان قرار گرفتند.
ورود رنگهای شیمیایی، اگرچه امکان تولید فرش با سرعت و تنوع بیشتر را فراهم کرد، اما در بسیاری از موارد منجر به کاهش کیفیت و اصالت رنگهای سنتی شد. با این حال، در برخی مناطق ایران، رنگرزان همچنان به استفاده از روشهای سنتی و رنگهای طبیعی پایبند بودند و فرشهایی با کیفیت و اصالت بالا تولید میکردند.
دوران معاصر: احیای رنگهای طبیعی و حفظ اصالت
در دوران معاصر، با افزایش آگاهی نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست و ارزشهای فرهنگی، توجه به استفاده از رنگهای طبیعی در صنعت فرش ایران بار دیگر افزایش یافته است. هنرمندان و تولیدکنندگان بسیاری تلاش میکنند تا با احیای روشهای سنتی رنگرزی و استفاده از مواد اولیه طبیعی، اصالت و کیفیت فرش ایرانی را حفظ کنند. برگزاری دورههای آموزشی، پژوهش در زمینه رنگهای طبیعی و ترویج استفاده از آنها، از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت میگیرد.
سخن آخر
صنعت فرش ایران، با قدمتی دیرینه و هنری بیبدیل، همواره جایگاه ویژهای در فرهنگ و اقتصاد این سرزمین داشته است. رنگرزی، به عنوان یکی از ارکان اصلی این هنر، در طول تاریخ تحولات گوناگونی را تجربه کرده است. از رنگهای طبیعی و پایدار دوران صفویه تا ورود رنگهای شیمیایی در دوره قاجار و تلاش برای احیای رنگهای طبیعی در دوران معاصر، هر دوره تاریخی تأثیرات خاص خود را بر این هنر گذاشته است. امروزه، حفظ اصالت، کیفیت و استفاده از رنگهای طبیعی، نه تنها به حفظ میراث فرهنگی ایران کمک میکند، بلکه ارزش هنری و اقتصادی فرش ایرانی را در بازارهای جهانی ارتقا میبخشد.


