مطالبی درباره فرش

به کارگیری روش های نوین تجارت الکترونیک در صنعت فرش

به کارگیری روش های نوین تجارت الکترونیک در صنعت فرش دستباف 

وجود برخی مشکلات در زمینه بازاریابی، عرضه و ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در بازارهای جهانی که خود از ابعاد گسترده ای برخوردار است، باعث شده است تا مشکلات عدیده ای برای دست اندرکاران این صنعت ایجاد گردد و علی رغم عرضه محصولی اصیل و با کیفیت مناسب، به طور کلی نسبت به دیگر رقبای خارجی همچون چین، هندوستان و پاکستان در جایگاه پایین تری قرار گیریم.

در این مقاله سعی بر آن شده است که با بررسی اجمالی فناوری اطلاعات در ابتدا و بررسی نحوه به کرگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر آن، شامل تجارت الکترونیکم، وب و به طور کلی بازاریابی الکترونیکی به ارائه کارهای عملی بپردازیم.

مقدمه

فناوری اطلاعات، IT، به عنوان یکی از صنایع و فناوری های پیشرفته، HI TECH، امروزه کانون توجه بخش های مختلف صنعت، خدمات و حتی دولت مردان می باشد. در کشور ما، ایران، نیز با نگاهی به تلاش های انجام گرفته در این خصوص از جمله تصویب طرح تکفا توسط دولت محترم و پیگیری مستمر نمایندگان مجلس و دولت جهت تصویب قانون تجارت الکترونیک و تلاش برای استقرار سیستم های دولت الکترونیک و به روز رسانی سیستم های سنتی در کلیه بخش های دولتی و غیر دولتی به اهمیت به کارگیری این فناوری کارآمد پی می بریم.

نگاهی به تجارت الکترونیک

خدمات متنوع و مزایای مطلق فناوری اطلاعات باعث شده است تا توجه به بخش های مختلف آن از جمله تجارت الکترونیک به طور پیوسته در حال افزایش باشد. کلیه کشورهای پیشرفته و صنعتی، در حال رقابت برای کسب سهم بیشتری از این بازار بزرگ و بکر می باشند. با نگاهی اجمالی به حجم مبادلات انجام شده در این سیستم و نرخ رشد بیش از آن، تا حدودی اهمیت آن آشکار می گردد:

پیش بینی حجم مبادلات برای سال ۲۰۰۴

منطقه حجم مبادلات(دلار آمریکا)
ایلات متحده آمریکا ۳۲۰۰ میلیارد دلار
آسیا – اقیانوسیه ۱۶۰۰ میلیارد دلار
اروپای غربی ۱۵۰۰ میلیارد دلار
اروپای شرقی و خاورمیانه ۸/۶۸ میلیارد دلار
آمریکای لاتین ۸۲ میلیارد

نسبت حجم مبادلات در دنیا بین مناطق مختلف و فاصله ۴ سال

منطقه ۲۰۰۰ ۲۰۰۴
ایلات متحده آمریکا ۴۶% ۳۸%
اروپای غربی ۲۰% ۳۳%
ژاپن ۲۱% ۱۲%
آسیا ۵% ۱۰%
باقی مناطق ۷% ۷%
حجم کل دنیا ۳۸/۳۵۰ میلیارد دلار ۳۱۴۰ میلیارد دلار

 

نحوه توزیع حجم مبادلات انجام شده در دنیای مجازی از یکسو و توجه به نقش کلیدی ابالات متحده در راه اندازی شبکه اینترنت و بسترهای تجارت الکترونیک نشان دهنده انحصار کامل آمریکا در بازار تجارت الکترونیک، در سل های اولیه بوده است، اما با گذشت زمان و ورود دیگر کشورها به این عرصه، معادلات حاکم تا حدودی تغییر کرده است. هنوز هم حجم بسیار زیادی از بازار در اختیار آمریکا می باشد. در این بین، قبل از ایجاد شکاف های عمیق بین کشور ما و دیگر کشورهای دنیا، باید در فکر ورود به این عرصه مهم و کسب درصد قبل قبولی از بازار کل باشیم.

تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین زیر مجموعه های فناوری اطلاعات، خود شامل سیستم های مختلف و متنوعی است و به طور کلی شامل کلیه فناوری ها و سیستم هایی می شود که به نحوی امکان خرید و فروش در اینترنت و به روش مکانیزه را فراهم می آورند. وب، پرداخت الکترونیکی، سیستم مکانیزه فروشگاهی، کاتالوگ نمایش کالاها و موارد مشابه از بخش های اصلی این سیستم ها می باشند.

در بررسی راه کارهای به کارگیری فناوری اطلاعات و علی الخصوص تجارت الکترونیک در صنعت فرش دستباف، می توانیم بررسی را به طور کلی به دو بخش مجزا شامل ارائه اطلاعات به مشتریان و سیستم های فروش تقسیم نماییم. باید توجه داشته باشیم که علی رغم آنکه ارائه تسهیلات در هنگام فروش و استفاده از سیستم های پیشرفته تأثیر بسزایی در بهبود فروش و جلب رضایت مشتریان دارد. اما ارائه اطلاعات دقیق، قابل اطمینان و کامل قبل از خرید مشتری، امکان جلب نظر وی، آشنایی فراگیر با این صنعت و افزایش تقاضا برای آن را به نحو چشم گیری بهبود خواهد بخشید.

بررسی اجمالی تجارت الکترونیک، سیستم های اطلاع رسانی

در بررسی بازار مقصد این صنعت که بیشتر شامل کشورهای توسعه یافته و با سطح درآمد بالا می باشد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که ارائه اطلاعات کامل و جامع پیش از خرید و پشتیبانی و حفظ ارتباط با مشتری پس از خرید، از اصول پذیرفته شده اولیه و غیر قابل اجتناب باری همه فروشندگان کالا و عرضه کنندگان خدمات است. با وجود انتخاب های گوناگون برای مشتری، به هیچ عنوان وی حاضر نخواهد بود به صرف هزینه برای کالایی اقدام کند که اطلاعات کامل در مورد آن ندارد و یا از الزام فروشنده آن به ارائه خدمات پس از فروش اطمینان ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *