اطلاعیه تولیدی فرش کاشان, فرش کاشان

سایه روشن شدن فرش چه علت هایی دارد

سایه انداختن فرش

 

 

 

سایه روشن شدن فرش چه علت هایی دارد؟

 

 ایجاد سایه روشن و یا دو رنگ شدن در فرش ماشینی که تازه خریداری شده اند چیست؟

 

چگونه می ‌توان مانع از ایجاد سایه روشن در آن ها شد؟ چگونه می توان آن ها را برطرف کرد؟

 

 خریداران زیادی نسبت به این موضوع شاکی می باشند، بر اثر نتیجه ی تصادفی جهت گیری پرز های فرش عمل سایه انداختن فرش ها رخ می دهد. لازم به ذکر است که این سایه ها در فرش های تزیینی و دیواری نیز به چشم می خورد. در این مقاله قصد داریم عوامل فیزیکی موثر در این امر و روش های جلوگیری و یا برطرف کردن آن را بیان کنیم.

 

 سایه انداختن فرش و علت آن:

 

 سایه انداختن و دو رنگ شدن در فرش های ماشینی علت فیزیکی دارد. در واقع علت فیزیکی به تفاوت بین بازتاب نور از سطح جانبی نخ ها و سطح مقطع نخ ها مربوط می شود. پر رنگ تر شدن فرش دلیل بر جذب نور بیشتر در سطح مقطع کوچک طرف می باشد. سایه انداختن فرش ها، هر چه نخ ها در سطح فرش با زاویه نزدیکتر به ۹۰ درجه قرار گیرند بیشتر صورت می گیرد. علت روشن تر شدن فرش، سطح مقطع بزرگتر می باشد.

 

 در حقیقت هر چه الیاف فرش خمیده تر باشند، سطح مقطع بزرگتر می شود. سطح مقطع بزرگتر در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد و سبب روشن تر شدن فرش می شود. به طور کلی تغییرات ایجاد شده در زاویه الیاف، باعث ایجاد تغییر در بازتاب نور می شود که نتیجه آن ایجاد تغییر در ظاهر فرش می باشد. این تغییرات به گونه ای می باشد که گویی بخشی از فرش رنگ متفاوتی دارد اما با بررسی آن منطقه به عدم تغییر رنگ واقعی فرش پی برده می شود.

 

 سایه روشن های ایجاد شده بعد از جارو کشیدن، راه رفتن روی فرش و … رفع می شود زیرا با راه رفتن و یا جارو کشیدن زاویه نخ های فرش تغییر می کند. سایه روشن عموما در فرش های عمیق و متراکم بیشتر دیده می شود، همچنین در فرش هایی که پرز آن ها تراش داده شده است، سایه روشن ایجاد می شود.

 

 سایه انداختن فرش

 

سایه روشن فرش ماشینی

 

 برای رها شدن از سایه روشن شدن فرش چه راه حلی وجود دارد؟ :

 

 سایه انداختن فرش ها یک امر غیر پیش‌ بینی شده است و نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که سایه روشن شدن فرش ها در فرسودگی یا دوام فرش موثر نخواهند بود، همچنین ایراد و یا نقص در تولید و یا ابعاد فرش نمی باشند. برای جلوگیری از ایجاد سایه روشن در فرش می توانیم، پرز فرش ها هر روز به یک جهت شانه بزنیم تا سایه روشن ایجاد شده رفع شود.

مطلب مزایای خرید مستقیم  فرش از کارخانه کاشان را اینجا بخوانید

 

 

با وجود سایه انداختن، چه فرشی را بخریم؟ :

 

برای تقسیم بندی فرش ها از جهت سایه انداختن، باید بگوییم فرش های اکریلیک که از نخ اکریلیک بافته می ‌شوند، دو نوع می باشند. که یک نوع از آن ها به فرش لایت معروف می باشد. فرش لایت یکی از فرش هایی می باشد که بافت آن به تازگی در کاشان انجام می شود و دچار سایه روشن و دو رنگی میشوند اما فرش های اکریلیک نسبت به بقیه فرش های ماشینی کمتر دچار سایه روشن می شوند.

 

لازم به ذکر است که سایه انداختن فرش هایی که با نخ های فیلامنت و ابریشم مصنوعی (مخصوص فرش ابریشم ماشینی ) بافته شده اند بیشتر می باشد. در نتیجه اگر سایه انداختن فرش برای تان مسئله مهمی می ‌باشد، بهتر است از فرش کاشان اکریلیک استفاده کنید.

 

تولیدی فرش کاشانفرش کاشان

 

 از دیگر فرش هایی که دچار سایه روشن می شوند، فرش هایی که شانه های بلند دارند، می باشد.

 

 به عنوان مثال فرش ۱۲۰۰ شانه گلبرجسته  نسبت به فرش های ۱۰۰۰ شانه یا ۷۰۰ شانه حتی فرش  ارزان قیمت نسبت به سایر فرش ها، سایه روشن بیشتری ایجاد می کنند. از دیگر عوامل موثر در ایجاد سایه روشن، رنگ زمینه فرش می باشد. در حقیقت رنگ زمینه در کم یا زیاد شدن سایت ها و دو رنگ شدن سطح ظاهری فرش موثر می باشد.

 

به عنوان مثال فرش هایی که دارای زمینه ای با رنگ های آبی کاربنی، طوسی، نسکافه ای، آبی روشن و …. هستند، سایه بیشتری ایجاد می کنند.

 

 تاثیر میزان شانه فرش ها و رنگ زمینه به شدت بیشتر از جنس نخ و خواب فرش می باشد. در نتیجه فرش ۱۲۰۰ شانه گلبرجسته     بارنگ زمینه طوسی، آبی کاربنی، آبی روشن، نسکافه ای و نقره ای از هر جنس و هر نوع نخی که تولید شده باشند، بیشتر از بقیه فرش ها سایه ایجاد می کنند. به طور کلی از عوامل موثر در ایجاد سایه روشن فرش های ماشینی می توان جنس فرش، رنگ زمینه آن و شانه فرش اشاره کرد.

 

در نتیجه هنگام خرید فرش کاشان    سه شاخصه نامبرده را در نظر بگیرد و فرش کاشان مورد نظر را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *