وبلاگ

فرش ماشینی بخریم یا فرش دستبافت

معیارهای بسیاری برای انتخاب و خرید فرش وجود دارد اما ما در اینجا می خواهیم با مقایسه و بررسی بین فرش ماشینی و فرش دستبافت کمک کنیم تا انتخاب مناسب و درستی داشته باشید. در وهله اول ما میخواهیم تعدادی از مشخصات اصلی این دو نوع را بیان و با یکدیگر بررسی کنیم.

فرش ماشینی یا دستبافنحوه بافت

فرش دستبافت از قدیمی و اصلی ترین تولیدهای سرزمین ایران بوده است. در تمامی نواحی ایران از گذشته روش و طرح خاص خود را در تولید فرش دستبافت داشتند و همین فرش ها در سراسر دنیا شهرت و ارزش بالایی دارد. این تولیدات با صرف وقت فراوان که حتی ممکن است  بیشتر از یکسال طول بکشد ، توسط یک و یا چند بافنده تولید می شود. به همین دلیل محدودیت در سرعت تولید و نیاز به نیروی کار زیاد از مهمترین مشکلات این روش تولید است. اما در تولید فرش ماشینی به دلیل تولید توسط دستگاه های فوق پیشرفته سرعت بافت بسیار افزایش پیدا کرده و به نیروی کار کمتری نیز نیاز است.

تنوع طرح و رنگ

طراحی های فرش دستبافت نسبت به هر منطقه و شهری ، سبک و رنگ آمیزی خاص خود را دارند به همین دلیل تنها نقشه های محدودی را می توان در تولیدات فرش دستبافت مشاهده کرد. اما در صنعت فرش ماشینی با ورود طراحان جوان و فارغ التحصیل دانشگاه های ایرانی روند طراحی و تولید کاملا تغییر پیدا کرده و در جهت پاسخگویی به نیاز خریدار نقشه هایی جدید و مدرن و همچنین با رنگ آمیزی هایی متنوع وارد بازار شدند.

نگهداری و مراقبت از فرش

فرش های دستبافت به علت استفاده از نخ های طبیعی و گیاهی بسیار حساس بوده و نگهداری سختی نیاز دارد. ممکن است به مرور زمان در معرض نور آفتاب و یا حرارت تغییر کیفیت و رنگ داشته باشد و یا حشرات به آن آسیب برسانند. اما فرش های ماشینی با استفاده از نخ اکرولیک به هیچ عنوان فرسوده نخواهند شد و حشرات به ن نفوذ نخواهند کرد. یکی از مهمترین معایب فرش دستبافت هنگام شستشوی آن است. رنگ آمیزی نخ های فرش دستبافت با رنگدانه های گیاهی صورت میگیرد به همین دلیل در هنگام شستشو احتمال تغییر رنگ و قاطی شدن نقشه بسیار محتمل است ولی رنگ آمیزی نخ های فرش ماشینی توسط تولیدات صنعتی و مواد شیمیایی صورت میگیرد به همین دلیل به هیچ عنوان در هنگام شستشو تغییر رنگی صورت نمیگیرد.

قیمت فرش

قیمت فرش معیار اصلی ای در انتخاب نوع و خرید فرش است. فرش های دستبافت به دلیل استفاده از نیروی کار فراوان قیمت تمام شده ی بسیار بالایی دارد و برای بسیاری از خریداران امکان خرید این فرش موجود نیست. اما قیمت فرش ماشینی به لحاظ تولید صنعتی آن قیمت بسیار مناسبی دارد و متناسب با بودجه هر فردی با هر سلیقه ای می توان محصول مورد نیاز خود را پیدا کرد. برای مثال قیمت فرش ۱۲ متری با تولید ماشینی شاید یک دهم قیمت فرش دستبافت باشد.

اندازه فرش

تنوع در اندازه فرش در فرش های دستبافت نسبت به فرش های ماشینی بسیار کمتر است. و همچنین به ندرت می توان اندازه فرش های بزرگ را در فرش دستبافت دید. فرش ماشینی در اندازه های استاندارد مشخصی تولید می شود فرش ۱۲ متری و فرش ۹ متری و فرش ۶ متری از اندازه های استاندارد فرش ماشینی است. همچنین از مهمترین مزایای دیگر فرش ماشینی باید به این مورد اشاره کرد که هر نقشه و طرحی که نیاز داشته باشید در اندازه های مختلف و در تعداد نا محدود میتوانید سفارش بدهید اما در فرش دستبافت به هیچ عنوان به این صورت نیست و محدودیت بالایی در انتخاب نقشه و اندازه و تعداد خواهید داشت.

چرا فرش ماشینی بخریم ؟

تعدادی از برتری های فرش ماشینی رو در مقاله بالا ذکر کردیم قیمت فرش ماشینی ،تنوع فرش ماشینی ،متراژ های فرش ماشینی و ….

بهمین خاطر برای استفاده فرش ماشینی به صرفه تر و مورد قبول تر میباشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *