وبلاگ

فرش کاشان، مهد فرش ایران

فرش کاشان، مهد فرش ایران

کلمه مهد فرش در لغت نامه دهخدا با معنی پهن کردن فرش و پا گذاشتن بر روی آن آورده شده است. مفهوم دیگر لغت مهد، ‌زادگاه هم می باشد. مهد فرش ایران و مشهور ترین شهر فرش در ایران، به شهر کاشان اطلاق می شود. شاید در ذهن عده ای این سوال باشد که چرا شهرستان کاشان را به عنوان مهد فرش می نامند؟ برای جواب این سوال بهتر است مروری بر تاریخچه صنعت فرش ماشینی و شهرهای فعال در این زمینه داشته باشیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه فرش ماشینی در ایران

ورود صنعت فرش ماشینی به ایران از دهه ۴۰ هجری شمسی آغاز شد. در شروع کار برخی افراد، از ماشینی شدن تولید فرش می ترسیدند. و دلیل این مخالفت را از بین رفتن هنر دستی در ایران، فرش دستباف ایرانی، بیان می کردند. اما با وجود مخالفت های زیاد در این زمینه و به مرور زمان، این صنعت با ایجاد شغل برای بسیاری از جوانان و کسب درآمد قابل توجه، نظر افراد مخالف تغییر کرد. و کم کم سرمایه گذاران زیادی پا در صنعت فرش ماشینی گذاشتند و شروع به سرمایه گذاری کردند.

در شروع دهه ۵۰ کارخانه مخمل و ابریشم کاشان حدود ۶ دستگاه بافت فرش را خریداری و وارد کشور کردند و به این صورت بافت فرش ماشینی از کاشان شروع شد. نخ مورد استفاده برای بافت این فرش ها، از بخش ریسندگی موجود در همان کارخانه تامین می شد.

در سال ۱۳۵۲ گروه صنعتی بهشهر با تاسیس کارخانه صنایع کاشان، به جمع تولید کنندگان فرش ماشینی پیوست. با این تفاوت که این شرکت افزون بر فرش ماشینی، مواد مورد نیاز بافت فرش را نیز تولید می کرد. در سال ۱۳۵۴ نیز دو مجموعه بزرگ در شهر های قزوین و رشت فعالیت خود را آغاز نمودند. در طول این چند سال که از شروع فعالیت شرکت مخمل ابریشم کاشان گذشته بود، این کارخانه تعداد دستگاه های بافت فرش ماشینی خود به ۱۲ عدد ارتقا داد. و مسیر پیشرفت صنعت فرش ماشینی به خوبی در حرکت بود. تا قبل از انقلاب اسلامی حدود ۱۵ واحد بزرگ تولیدی فرش ماشینی در ایران تاسیس و کار خود را آغاز کردند.

فرش کاشان، مهد فرش ایران

فرش کاشان، مهد فرش ایران

بعد از انقلاب نیز وزارت صنایع به جهت حمایت از فرش دستباف ایرانی، صدور مجوز برای تاسیس کارخانه و تولید فرش ماشینی را تایید نمی کرد. و در این مدت تنها ۲ واحد فرش، به نام های فرش دلیجان و نخشین کردستان توانستند مجوز های لازم برای تولید فرش ماشینی را دریافت نمایند.

خواندن این مطالب رو از دست ندهید

قیمت فرش در ایران

علت پرزدهی فرش ماشینی و راه های برطرف کردن پرزدهی

استفاده از رنگ ابی در دکوراسیون منزل

بعد از دوران جنگ ایران و عراق، صدور مجوز برای شرکت های تولیدی فرش ماشینی در وزارت صنایع آسان تر شد. در همین راستا شرکت های کوچک و بزرگ در شهر های زیادی از جمله: کاشان،‌ آران و بیدگل،‌ اصفهان،‌ یزد،‌ مشهد و… تاسیس شدند. آسان تر شدن صدور مجوز سبب شد تا دهه ۷۰ بیشتر از صد شرکت در زمینه فرش ماشینی درخواست مجوز کنند. و با افزایش تولید، صادرات فرش ماشینی به کشور های دیگر آغاز شود.

در ابتدا فرش های ماشینی تنها به کشور های همسایه مانند افغانستان، پاکستان و عراق صادر می شد. فرش های ماشینی صادراتی دارای قیمت پایین و ارزانی بودند و در تراکم و شانه پایین، مثل فرش ۳۵۰ شانه از جنس پلی پیروپیلن و فرش ۴۴۰ شانه ارسال می شدند.

کاشان بزرگ ترین مهد فرش ایران

با افزایش تولیدات فرش، بر تعداد کارخانه های تولید فرش ماشینی در کاشان و آران و بیدگل افزوده شد. و به همین دلیل این منطقه تبدیل به قطب تولید فرش ماشینی یا مهد فرش ماشینی شد. بیشتر کارخانه های تولیدی فرش ماشینی در شهرک های صنعتی راوند،‌ سلیمان صباحی آران و بیدگل و امیرکبیر کاشان حضور دارند. اما با گذشت زمان در شهر های دیگری نیز شهرک صنعتی فرش تاسیس و به این مجموعه اضافه شد، مانند شهرک هلال در آران و بیدگل،‌ فتح المبین کاشان و انصار نوش آباد.

کارخانه های فرش در شهر های دیگر ایران شروع به فعالیت کردند.  که ظرفیت تولید برابری با کارخانجات مشغول در کاشان داشتند، از جمله می توان به شهر های اصفهان،‌ تهران،‌ مشهد،‌ تبریز و … اشاره کرد. در ادامه مطلب به تاریخچه تعدادی از شرکت های تولید فرش باکیفیت در شهر های گوناگون ایران می پردازیم.

فرش ماشینی مشهد

شرکت فرش مشهد، یکی از بزرگترین تولید کنندگان فرش ماشینی در استان خراسان است. آغاز به کار این شرکت از سال ۱۳۵۶ در مشهد بود. فرش مشهد با قدمتی بیش از ۴۰ سال از برند های محبوب بازار فرش می باشد. فرش ماشینی مشهد دارای حدود ۶۰ فروشگاه و نمایشگاه فعال در سرتاسر ایران می باشد. فرش های ماشینی تولید فرش مشهد به دلیل کیفیت بالایی که دارد حدود ۲۵ سال است که به کشور های مختلف جهان نیز صادر می شود.

فرش تبریز

شهر تبریز شهرت زیادی در جهان به عنوان شهر بافت فرش یا مهد فرش دستباف، دارد. فرش بافی در این شهر بسیار پر رونق است، طبق آمار شهر تبریز در سال ۱۳۶۴ حدود ۱۶ هزار دار قالی و بیشتر از ۳۲ هزار قالیبافمشغول به بافت فرش دستباف بودند. تبریز یکی از قطب های قالی بافی ایران به شمار می آید و مهد فرش دستباف جهان می باشد.

فرش دستباف تبریز دارای طرح و نقوش بسیار زیبا و خیره کننده ای است که نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند. اما به علت گران بودن قیمت فرش دستباف و فرش ابریشم،‌ افراد زیادی توانایی خرید این نوع فرش را ندارند و رو به خرید فرش ماشینی می گذارند.

فرش کاشان، مهد فرش ایران

تنوع فرش در مهد فرش

فروشگاه کارخانه فرش کاشان، ‌از تولید کنندگان فرش ماشینی می باشد. و به دلیل استقبال زیاد خریداران از فرش های تولیدی، تصمیم به راه اندازی فروشگاه آنلاین فرش ماشینی گرفته است. این مجموعه با تولیدات زیاد با طرح، شانه و تراکم متفاوت توانسته یکی از بهترین عرضه کنندگان فرش ماشینی در ایران باشد.

فرش های کارخانه فرش کاشان در نقشه هایی جدید که توسط طراحان ماهر و زبده طراحی می شود و با پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا بافته می شود. به همین دلیل طرفداران زیادی از سرتاسر ایران مایل به خرید از این مجموعه هستند.

فرش های موجود در سایت کارخانه در تراکم و شانه متفاوت تولید می شود. در زیر نمونه هایی از شانه های متفاوت آن را ذکر خواهیم کرد :

فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۸ رنگ ،‌ فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ۱۰ رنگ ،‌ فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ساده بدون برجستگی ،‌ فرش ماشینی ۷۰۰ شانه گل برجسته

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه تراکم ۳۰۰۰ ‌،‌ فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ۱۰ رنگ

فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه گل برجسته ،‌ فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ساده ،‌ فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه ۱۴ رنگ ، فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰

فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰

خرید فرش ماشینی از مهد فرش ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان از نظر زیبایی و نقوش فرش در جهان بسیار سرآمد و معروف است. این فرش ها با به کارگیری الیاف با کیفیت و تراکم و شانه بیشتر، زیبا تر می شود. بهترین الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی باید به صورتی باشد که پرزدهی نداشته باشد و باعث ایجاد حساسیت در افراد سالمند و کودک نشود. فرش های تولیدی فرش کاشان از بهترین نخ ها یعنی الیاف اکریلیک هیت ست شده، بافته می شوند تا خیال خریدار را از بابت عدم پرزدهی و حساسیت راحت کرده باشد.

از ویژگی های فرش خوب و باکیفیت می توان به استفاده از الیاف درجه یک و بافت در شانه و تراکم بالا اشاره کرد. فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه نمونه از با کیفیت ترین و پر فروش ترین فرش هستند. دلیل وجود طرفداران زیادی این مدل فرش،‌ تنوع زیاد در طرح، نقش و رنگ فرش می باشد. با افزایش شانه و تراکم فرش،‌ نقوش و طرح های روی فرش ریز نقش تر شده و بیشتر به فرش های دستباف شباهت پیدا می کند.

برای خرید فرش ماشینی از سایت فرش کاشان می توانید بعد از بررسی و انتخاب محصول مورد نظر خود، بر روی سایت ثبت سفارش نمایید. مجموعه تولیدی نیز در اسرع وقت فرش انتخابی شما را آماده و به درب منزل تان ارسال می کنند.

فرش کاشان، مهد فرش ایران

قیمت فرش ماشینی در مهد فرش ماشینی ایران

کیفیت بالای فرش و زیبایی طرح و نقشه در کنار قیمت ارزان، خاطره خریدی لذت بخش را برای مشتریان به ارمغان می آورد. شما می توانید فرش ماشینی باکیفیت و با نقشه ای عالی را با نرخ کارخانه و به صورت مستقیم خریداری می کنید.

خرید مستقیم از کارخانه به دلیل حذف واسطه ها بسیار مقرون به صرفه است. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید فرش از بازار فرش، قیمت ها را با سایت ما مقایسه کنید تا انتخاب درستی داشته باشید. سایت گزینه های ویژه ای، مانند جستجو براساس رنگ و شانه و تراکم، را برای دسترسی راحت تر کاربر به فرش مورد نظر خود گنجانده است. افراد می توانند بر اساس هر یک از این آپشن ها به راحتی فرش ماشینی متناسب با دکوراسیون منزل و بودجه خود را بیابد.

تمامی طرح های موجود در فرش کاشان با قیمت ارزان به فروش می رسد. در صورت نیاز به مشاوره و یا پاسخ به سوالات تان، می توانید با شماره بخش پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *