آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني

آشنايی با مواد مورد استفاده در رنگرزی مواد اوليه فرشبافي بیان می کند این رنگها دو دستهاند: رنگهای مصنوعی يا شيميايي، و رنگهای طبيعی(معدني ، گياهی و حيوان)
در رنگرزی قالی، هدف مهم، تثبيت يك ماده رنگدار بر زمينه است بهطوری كه ماده رنگدار، بصورت دائم این زمینه یا سطح اتکا را بپوشاند. به بیان دیگر زمانی میتوان از يك ماده رنگين برای رنگرزی استفاده کرد كه محكم بر روی زمینه چسبیده یا داخل الياف نفوذ برگشتناپذیری داشته باشد این فرآیند باید طوری باشد که در برابر عوامل مختلف مانند شستشو، رطوبت، سائيدگي، عوامل جوي، نور خورشيد، حرارت، گرد و خاك و مواد شيميايی مقاوم بوده و به اصطلاح رنگ قالی نرود. فکر می کنید کارشناسان کارخانه فرش کاشان آشنايی با مواد مورد استفاده در رنگرزی مواد اوليه فرشبافي دارند؟
آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني چه اهمیتی دارد؟
اهمیت وجود رنگ چه از نظر ضرورت و چه از لحاظ زیبایی، بر کسی پوشیده نیست.لذا آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني در صنعت فرش بسیار مهم است. در نتیجه، انسانها از ديرباز، بر آن شدند که از موادّ مختلف موجود در طبيعت برای رنگرزی بهره بگیرند. ابتدايي ترين رنگها برای بشر اوّليه، سياه، قرمز و زرد بودهاست كه به دنبال اين شناخت، از خاكِ زرد، به عنوانِ رنگ زرد؛ از خاكِ سرخ، به عنوانِ رنگ سرخ و از زغال به عنوان رنگ سياه استفاده میكردهاست.
رنگ سازی در ايران، قدمتی چندهزارساله دارد كه نقّاشيهای ابنیهی تاريخی و منسوجات به دست آمده از قديم، گواه خوبی بر اين مدّعاست. گذشته از آثار به جامانده از دورانِ هخامنشیان و ساسانیان، كه نشانگر مهارت ايرانيان در بافت و رنگرزی فرش و منسوجات مختلف است، عصر صفويه اوج شكوفايی این هنر در ايران است و قابل ذکر است که رنگرزی در اين دوران، شاد و متنوّع بودهاست.
در برخی از مينياتورهای اين دوره، قالیهايی با زمينهی سبز يا حتّی زرد به چشم میخورد كه نشانگر سابقهی برخی از رنگ بندیهای دوران صفویه است. از این میان میتوان به طور ویژه به رنگ زرد اشاره کرد كه برخلاف محبوبیت این رنگ در آنزمان، امروزه به هيچ عنوان مورد پسنديد نيست؛ دلیل این امر هم آن است که متاسفانه در تاريخ معاصر ايران، استفاده از رنگهای تيره باب شدهاست(آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني). این در حالیست که با توجه به سوابق تاريخی، ملّت ما مردمانی بسيار شاد و سرزنده بودهاند اما آنچه با توجّه به نقاشیها و نمونههای بازمانده از دروه صفویه در میيابيم این است كه رنگبندی قالی ايران، مخصوصا از دوران مذکور به بعد، تغييركرده و روز به روز تيره تر شدهاست.
ارتباط بین اقلیمهای گیاهی و هنر رنگ در ایران(آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني)
اقليم و پوشش گياهی ايران به نوعیست که برای ما، دستیابی به رنگهای روشن سادهتر از رنگهای تیره بودهاست؛ تا جایی که از مجموع گياهان رنگی ایران، تنها نيل كه در خوزستان كاشته میشد، رنگ سرمهای میداد. رنگ سياه و قهوهای تيره نیز از آنجا كه با استفاده از دندانههای پوساننده تهيّه میشده، در قالی ايران چندان كاربردی نداشته است و یا اگر داشته، در قالیهای پست مورد استفاده قرار میگرفته است نه در قالیهای مرغوب. غیر از اینها، همهی گياهان رنگی ايران حتّی پوست گردو و حنا، رنگهای شاد به دست میدهند.
قسمتهای رنگدار در گیاهان مختلف
قسمتهای رنگدار، در گياهان مختلف، متفاوت است؛ دسته بندی زیر، محلّ رنگدار گیاهان مختلف را با ذکر مثالی بیان میکند:(آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني)
- در ريشهی گیاه، مانند روناس
- در قسمت گل مانند اسپرك، زعفران و گندل
- در برگ مانند نيل و توت
- در پوست ميوه مانند انار و پياز
- در پوست ساقه مانند بلوط
- تمامی قسمتهای گیاه مانند سماق ( بهخصوص ميوهی آن ) و همچنين گزنه ( البته به غیر از ریشهی آن)
معرفی روناس به عنوان یکی از گياهان رنگزا:
زادگاه پيدايش اين گياه خاورميانه است، ولی از گذشتههای دور، دربيشتر پهنههای جهان كشت میشدهاست. درایران نیز، از ديرباز تا کنون، در بیشتر مناطق، این گیاه كشت میشده بهويژه در يزد که با وجود هوای گرم و اراضی شنزار، برای رویش و رشد این گیاه مستعد بودهاست. ريشههای روناس، قطور است و در اراضی شنزار، نزديك به ۲ متر در ژرفای زمين فرو میرود. در ريشهی این گیاه، مادهی زرد رنگی يافت میشود که چنانچه ريشه تازه باشد، شيرين و اگر كهنه باشد، تلخ و قابض است.
(آشنايی با رنگرزی گياهی و حيواني نیازمند آشنایی ما با گیاهان رنگزا می باشد) روناس دارای گونههای متعدّدی است که ازنظر جنس و رنگ متفاوت میباشند. کیفیت مادّهی رنگی موجود در ريشهی این گیاه، بسته به مدّت زمانی كه در زير خاك مانده باشد، متغیّر است. در گذشته، ريشهی روناس را ۴ تا ۵ سال و گاهی بيش ازاين مدّت، زير خاك نگه میداشتند و یکی از علّتهای کیفیت بالای رنگهای گذشته، همين امر بودهاست. متاسفانه امروزه ريشهی يك ساله را به فروش میرسانند، و گفته ميشود این موضوع کیفیت رنگ روناس را پایین میآورد. قابل ذکر است که، روناس پهنههای گرمسيری، از روناس سردسيری مرغوبتر است.
ساختار ریشهی روناس
ريشهی روناس از سه بخش تشکیل شدهاست:
- در ميانة ريشه، مغز باريكی است كه رنگ قرمز دارد.
- بخشی كه روی مغز قرار گرفته، كلفت تر است و رنگش زرد مايل به قهوهایست و موادّ رنگی هم، بيشتر در اين بخش يافت میشوند.
- پوست كه مانند لايهی نازكی روی ريشه قرار گرفته و رنگ آن، قرمز مايل به قهوهایست.
آشنايی با مواد مورد استفاده در رنگرزی مواد اوليه فرشبافي: پشم
تعداد نژادهای گوسفندان مختلف شناخته شده تا به امروز از عدد ۲۰۰ نوع عبور میکند. البته بیشتر آنها از نظر اقتصادی برای تولید انبوه، صرفه اقتصادی ندارند. صنعت پرورش گوسفند، از میان آنها تنها متكی به ۱۰ الی ۲۰ نژاد است.آشنايی با مواد مورد استفاده در رنگرزی مواد اوليه فرشبافي باید گذری در علم دامپروری نیز داشته باشیم، در نژادهای گوسفندان ایرانی، مهمترين ها عبارتاند از: كلكويی، قزل، بلوچی، عربی، فراهانی، گرگانی، كرمانی، كردی، لری، ماكويی، تركی، زندی، مهربانی، سنجابی، جمور، هِرِك، مغانی، افشاری، تركمنی، قره گل، شال، سنگسری، خاكستری شيراز، بختياری، طالشی، ناييني .برای شناخت بهتر نژادها، تقسیمبندی نژاد گوسفندان از روی نوع پشم آنها صورت میگیرد.
بنابراین یک تقسیمبندی کلی بصورت زیر خواهیم داشت:
۱- پشم كاملاً ظريف :
اين نوع گوسفندان که بهمنظور توليد پشم پرورش داده میشوند عمدتاً به نام گوسفندان مرتع شناخته میشوند. اصالت نژاد گوسفندان مرتع، مرينوس است كه به اسپانيا برمیگردد. نامگذاری این نژاد براساس کشور تولید آن میباشد: مانند مرينوس آمريكايي و مرينوس فرانسوي. پشم نژاد مرتع كاملاً سفيد و ظريف و در محدوده ۱۴ الی ۲۰ ميكرون قرار میگیرد. (منظور از ميكرون واحد تعيين ظرافت ليف پشم است).
۲- پشم نسبتاً ظريف:
هرچند كه پشم اینها ظريف است قطر آن ۲۱ الی ۳۰ ميكرون میباشد اما اين نژادها را به نام نژادهای گوشتی میشناسند.
۳- پشم بلند:
قطر الياف پشم گوسفندان با پشم بلند، حدود ۳۰ الی ۳۵ ميكرون و طول آن ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیمتر است .گوسفندان دارای پشم بلند غالباً برای توليد گوشت استفاده میشوند و جثه آنها بزرگترین جثه در نژادهای دنیا است.
۴- پشم ضخيم :
پشم این نژاد گوسفندان در صنعت قاليبافی کاربرد مطلوبی دارد. به همین علت این نژاد گوسفندان را گوسفندان دارای پشم مخصوص قالی نیز مینامند. ظرافت پشم این نژاد بين ۳۵ الی ۵۰ ميكرون و طول آن حدود ۳۸۰ میلیمتر است.
نساجیها برای تولید پارچههای لطیف، نیازمند پشم ظریف هستند اما اوضاع در صنعت قاليبافی متفاوت است و این صنعت به پشمهای خاصی نیاز دارد كه ویژگیهای آن با پشم پارچهبافی متفاوت است. پشم گوسفندان ايران، پاكستان، افغانستان، چين، تركيه، بلغارستان، هندوستان، روماني، شوروي، و الجزاير از نوع ضخيم است بنابراین برای نساجی تناسب چندانی نداشته و مناسبترین ماده اوليه برای بافت قالی است.
۵- گوسفندان آميخته پشمي:
معمولاً نژادهای آميخته، پشم ظريف دارند به بنابراین آنها را از نوع گوسفندان با پشم نسبتاً ظريف میدانند. البته باید گفت از اختلاط گوسفندان با پشم بلند و گوسفندان با پشم ظريف، اين نژاد به وجود آمده است.
سخن آخر
آشنایی با مواد اولیه و روشهای رنگرزی در فرشبافی از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که رنگها نه تنها جنبه زیبایی دارند بلکه باید از دوام و پایداری کافی در برابر عوامل مختلف محیطی برخوردار باشند. شناخت دقیق رنگهای طبیعی مانند رنگهای گیاهی و حیوانی و نیز آگاهی از منابع گیاهی رنگزا، مانند روناس، موجب میشود تا کیفیت رنگها حفظ شده و رنگرزیهای سنتی با اصالت و ماندگاری بالا انجام شود. علاوه بر این، انتخاب نوع پشم مناسب که عمدتاً از نژادهای دارای پشم ضخیم و متناسب با قالیبافی است، نقش مهمی در تولید فرشهای مرغوب و با دوام ایفا میکند. بنابراین، کارشناسان و فعالان صنعت فرش کاشان با آگاهی کامل از مواد اولیه و فنون رنگرزی طبیعی و نیز شناخت دقیق انواع پشم، میتوانند فرشهایی تولید کنند که هم از نظر زیبایی و هم از نظر کیفیت و ماندگاری در سطح بالایی قرار داشته باشند. این دانش تاریخی و علمی، ضامن حفظ و ارتقاء هنر سنتی فرش ایرانی است.