مطالبی درباره فرش

موزه فرش ايران

فرش گلداني

اين فرش كه با گره فارسی بافته شده است تار و پودش نخی و پرزش پشمی است ابعاد آن ۶۹/۲×۷۴/۱ متر می ‌باشد و هم‌اكنون در موزه لوگانو کشور سوئيس نگهداری می ‌شود

 

 

 

 

 

فرش ابريشمی‌

اين فرش كه از تار و پود و پرز ابريشمی تشكيل شده است با گره فارسی بافته شده است ابعاد آن ۴۴/۲×۵/۱ متر می ‌باشد محل بافت آن كاشان می‌‌باشد و در عصر صفويه بافته شده است. اين فرش در موزه مونيخ نگهداری می شود.

 

 

 

 

 

فرش گل و حيوان‌دار

فرش گل و حيوان‌دار

اين فرش كه ابعادش ۲۷/۴×۲۹/۲ متر می‌‌باشد با گره فارسی بافته شده است. تارش پشمی‌، پودش نخی و پرزش پشمی می ‌باشد و در قرن دهم بافته شده است. در موزه ناسيونال گالری واشنگتن نگهداری می‌‌شود.

 

 

 

 

فرش موج دريا

اين فرش از تار و پود نخی و پرز پشمی تشكيل شده است نوع گره آن تركی می ‌باشد و دارای ابعاد ۷۷/۶×۷۲/۳ متر می ‌باشد. علت نامگذاری آن اين است كه نقشه آن شبيه موج دريا می ‌باشد. نام ديگر آن فرش پرتغالی می ‌باشد چون كه اين فرش به سفارش پرتغال بافته شده است. محل بافت آن كرمان می‌‌باشد و در عصر صفويه بافته شده است اين فرش در موزه واين نگهداری می ‌شود.

 

 

 

 

 

فرش شكارگاه

اين فرش كه از تار ابريشمی، پود نخی و پرز پشمی تشكيل شده است با گره فارسی بافته شده است. ابعاد آن ۷/۵×۶/۳ متر می ‌باشد و در قرن دهم هجری توسط غياث‌الدين جامی بافته شده است.اين فرش درموزه پولدی ‌پتزولی ميلان نگهداری می شود.

ابعاد آن ۹۵/۶×۲۳/۳ متر می ‌باشد و به خاطر استفاده از مفتول زربفت شده طلا و نقره جزء فرشهای زربفت محسوب می ‌شود. تار و پود و پرز آن از ابريشم می‌‌باشد و با گره فارسی بافته شده است. زمان بافت اين فرش قرن دهم هجری می ‌باشد.اين فرش در موزه وين نگهداری می شود

 

 

 

 

فرش ترنج و حیواندار

اين فرش كه در موزه ميلان نگهداری می ‌شود و در هر مترمربع آن ۵۶۸۸۰۰ گره دارد. تار و پود آن ابريشمی و پرز آن پشمی است. زمينه آن از ترنج و حيوانات تشكيل شده است و از اين نظر با فرش چلسی مشابهت دارد. اين فرش در موزه ميلان نگهداری می‌‌شود.

 

 

 

 

 

فرش سجاده ای

اين فرش كه ابعاد آن ۶۱/۱×۰۵/۱ متر مي‌باشد. نوع گره آن فارسی است و در هر دسيمتر آن ۱۰۰۰۰ گره وجود دارد. تار آن از جنس پنبه قهوه‌ای رنگ و پود آن پشم طبيعی است و پرز آن پشم و زر و سيم مي‌باشد. در بالای اين فرش جمله بسيار زيبای «الله‌اكبر» نقش بسته است. اين فرش در موزه متروپوليتين نيويورك نگهداری می‌‌شود.

 

 

 

 

فرش چلسی

اين فرش كه يكی از فرشهای زيبا و دلنشين و نفيس جهان است. تار و پود آن ابريشم و پرز آن پشمی است. ابعاد آن (۵۴۰×۳۶۰ سانتی متر) و گره آن از نوع متقارن است. طرح آن شامل دو ترنج كامل با كلاله‌های جانبی و دو نيم ترنج متصل به حاشيه‌ها می ‌باشد. در زمينه لاكی آن حيواناتی مثل آهو، گوزن، شير و پلنگ مشاهده می ‌شود. اين فرش هم اكنون در موزه ويكتورياآلبرت لندن جای دارد و چون توسط يكی از تجار خيابان كينگزرود در چلسی واقع در شهر لندن خريداری شده به اين نام معروف گشته است.

 

 

 

فرش اردبيل

فرش اردبيل (شيخ صفی)، يكی از نفيس‌ترين فرشهای موجود در جهان می ‌باشد. تار و پود آن ابريشمی و پرز آن پشمی است. ۵۲/۱۱ ‌متر طول و ۵۳۴ ‌متر عرض دارد. در سال ۹۴۶ه‍.ق بافته شده است و دارای تاريخ و امضاء می ‌باشد. نام بافنده آن همراه با يكی از ابيات شعر حافظ در قسمت بالای فرش مشاهده می ‌شود.
جز آستان توام در جهان پناهی نيست سر مرا به جز اين در، حواله‌گاهی نيست
اين قالی در زمان صفوی برای مقبره شيخ‌صفی‌‌الدين اردبيلی جد خاندان صفويه بافته شده است و توسط شركت انگليسی زيگلر از ايران خارج شده و به موزه ويكتورياآلبرت لندن فروخته شد. در هر متر مربع آن ۵۱۷۰۰۰ گره از نوع فارسی بكار رفته است. بافت آن ۵/۳ سال طول كشيده است، طرح آن بسيار زيباست. در وسط آن ترنج زيبايی به رنگ زر‌دطلايی قرار گرفته است كه شانزده كلاله دور آن را احاطه كرده است. زمينه فرش آبی ‌سير است و تمامی آن با گلهای بسيار ظريف تزئين شده است و حاشيه توسط كتيبه‌ها و دايره های کوچک به صورت يك در ميان تزئين شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *