وبلاگ

راه تشخیص فرش تقلبی از اصل

راه تشخیص فرش تقلبی از اصل

در زمان خرید فرش در ذهن افراد سوالاتی ایجاد می شود مانند، نحوه تشخیص فرش اصل چگونه است؟ چطور فرش ماشینی تقلبی نخریم؟ بهترین راه تشخیص فرش اصل چیست؟ چگونه فرش اصل را از فرش تقلبی تشخیص دهیم؟ در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد راه های تشخیص فرش تقلبی از اصل را برای شما ذکر نماییم. تا در زمان خرید فرش ماشینی به شما کمک کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی های فرش اصل

برای تشخیص فرش ماشینی اصل و مرغوب باید در زمان خرید به نکات زیادی توجه نمود. نکاتی مثل، جنس الیاف مورد استفاده در فرش، میزان شانه و تراکم، اسم برند کارخانه فرش کاشان، وجود ضمانت نامه و برچسب سریال، ابعاد استاندارد فرش، شفافیت رنگ و طرح فرش.

  • تعداد گره فرش در تشخیص فرش اصل : می توانید تعداد گره های موجود در ۱ سانتی متر از عرض را بشمرید و با ۱۰۰ برابر کردن آن به تعداد شانه فرش پی ببرید. تراکم نیز به همین روش ممکن است، می توانید با ۱۰ برابر کردن تعداد گره های موجود در ۱۰ سانتی متر و با ۱۰۰ برابر کردن تعداد گره های موجود در ۱ سانتی متر تعداد تراکم در فرش ماشینی را بررسی کنید.
  • نخ خاب فرش اصل : نکته بعدی، بررسی جنس الیاف مورد استفاده در فرش است. معمولا در انواع فرش ماشینی در نخ های خاب، تار و پود از الیاف مصنوعی استفاده می شود. رایج ترین این نخ خاب ها، از نوع آکریلیک و پلی استر می باشند. الیاف اکریلیک دارای کیفیت بیشتری هستد و البته نسبت به نوع پلی استر نیز گران تر می باشند. شما می توانید با شناخت ویژگی هر یک از این نوع الیاف ها، اصل بودن آن در فرش ماشینی را دریابید.
  • برند فرش درجه یک اصل : مورد دیگر برای تشخیص فرش اصل از تقلبی، برند یا مارک تولید کننده فرش است. معمولا مشخصات و اطلاعات مربوط به فرش، که شامل مشخصات فنی می شود، بر روی برچسب پشت فرش درج می شود. برخی از کارخانه ها مانند کارخانه فرش کاشان، با تولید انواع فرش ماشینی با کیفیت، توانسته شهرت خوبی بین خریداران کسب نماید و به برند معتبری تبدیل شود. در نتیجه تقاضا برای خرید این نوع فرش ماشینی افزایش می یابد.

راه تشخیص فرش تقلبی از اصل

تشخیص فرش اکرولیک

بهترین نوع الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی کاشان که در برابر نور و گرما مقاومت بالایی دارد، گرد و غبار را به خود جذب نمی کند، نخ آلکرولیک می باشد. فرش اکرولیک همچنین بدون پرزدهی و ضد حساسیت و آلرژی هم هستند. برای تشخیص فرش اکریلیک در خانه می توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

  • نخ اکریلیک در مقایسه با دیگر الیاف ها، مانند پلی پروپیلن و بی سی اف، لطیف و نرم است.
  • با دست کشیدن بر روی فرش ماشینی متوجه خواهید شد که دستان شما به راحتی سر خواهد خورد. و هیچ حالت چسبندگی ندارد، اگر اینگونه بود پس فرش اکرولیک است.
  • فرش آکریلیک در برابر رفت و آمد و ماندن پایه های مبل، تلویزیون و… مقاوم هستند. و الیاف بعد از پا خوردگی دوباره به حالت اولیه خود باز می گردد.
  • فرش اکریلیک، بافت یکنواختی دارد.

از دیگر مزایای فرش اکرولیک می توان به توانایی بالا در برابر حرارت اشاره کرد. این نوع فرش می تواند تا دمایی در حدود ۲۰۰ درجه را تحمل کند. برای مثال می توان وسیله ای مانند اتو را تا ۵ دقیقه روی آن نگه داشت. و البته بدون آسیب به فرش.

فرش پلاستیکی

یکی از انواع الیاف مورد استفاده در بافت فرش های ماشینی، پلی استر است. الیاف پلی استر جرو نخ های پلاستیکی می باشند که ویژگی های مخصوصی دارند. نخ پلی استر دارای مقاومت کمتری نسبت به نخ اکرلیک است. فرش پلاستیکی بوی مواد نفتی یا پلاستیک می دهد و در برابر گرما مقاوم نیستند و در طولانی مدت الیاف شان از بین می رود. برای مثال بر روی فرش های ماشینی پلاستیکی قابلمه یا شی گرمی قرار داد، چون الیاف پلی استر تحمل گرما را ندارند و می سوزند.

از کجا بفهمیم فرش پلاستیک هست

معمولا فرش های پلاستیکی الیاف ضخیم تری  دارند، بنابراین خیلی لطیف نیستند و بر اثر پاخور شدن کوبیده و سفت می شوند. رنگ فرش پلاستیک نامرغوب و نازیبا است، که مشتری به راحتی می تواند با توجه به این موارد فرش تقلبی را تشخیص دهد. فرش ماشینی پلاستیکی بافته شده با الیاف مصنوعی درجه دو و بی کیفیت، طول عمر کمتری دارند و ایجاد حساسیت می کنند.

برای تشخیص فرش پلاستیک می توان به مواردی چون زبری فرش، سفتی فرش و رنگ های غبار گرفته آن توجه نمود. اگر این موارد را در فرش مشاهده کریید، شک نکنید فرش ماشینی با الیاف پلی استر بافته شده است.

فرش های پلاستیکی دارای الیاف مرغوب نیستند و به همین دلیل بسیار پرزدهی دارند. و همچنین بوی نفت از آن استشمام می شود. در پشت فرش های تقلبی اطلاعاتی محصول وجود ندارد.

راه تشخیص فرش تقلبی از اصل

تشخیص تراکم فرش

انتخاب مناسب شانه و تراکم در فرش بسیار مهم می باشد. همان طور که حتما می دانید هر چقدر تعداد شانه و تراکم در فرش بالاتر باشد، فرش ظریف تر و ریز نقش تر خواهد بود و از ضخامت آن کاسته می شود.

برای محاسبه تراکم یک فرش باید آن را در نصف فرش محاسبه کنید. و عدد شمرده شده را در ۳ ضرب کنید تا تراکم اصلی فرش بدست آید. به طور مثال فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه یعنی از نقطه شروع تا نقطه یک متر فرش دقیقا ۱۰۰۰ رج بافته شده است. بنابراین با شمارش گره ها در ۱۰ سانتی متر از طول فرش ۱۰۰ گره وجود خواهد داشت، و در ۵ سانتیم تر از فرش ۵۰ گره موجود است. البته در مورد فرش هایی با شانه و تراکم پایین تر، برای یافتن تراکم واقعی فرش، تعداد گره های طولی باید در ۲ ضرب شود.

نحوه تشخیص فرش مرغوب

فرش ماشینی مرغوب دارای شاخصه هایی چون نرمی، لطافت، بوی مواد پلاستیکی و مواد نفتی نمی دهد، برگشت پذیری نخ، ابعاد و اندازه استاندارد، دارای رنگ های شاداب و زنده، طرح و نقش جدید و زیبا، چون گره و ریشه های منظم در پشت فرش، عدم وجود شکستگی و پارگی در فرش، عدم وجود رفو شدگی و عدم وجود جای سوختگی در فرش می باشد.

راه تشخیص فرش تقلبی از اصل

کلام آخر

در این مطلب راه های تشخیص فرش اصل از تقلبی را بررسی کردیم. تشخیص فرش تقلبی کار سختی نیست، تنها نیاز به داشتن اطلاعاتی دارد تا بتوانید از رخداد این اتفاق جلوگیری کنید. مواردی ذکر شد که با توجه به آن می توانید فرش ماشینی اصل از تقلبی را تشخیص دهید. برای خرید فرش ماشینی از کارخانه فرش کاشان با قیمت کارخانه، ‌گارانتی و ضمانت نامه ۵ ساله می توانید به سایت ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *