اطلاعیه تولیدی فرش کاشان, وبلاگ

فرش هایی که از مد نمیوفته

 

فرش‌ها از دیرباز تاکنون بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و سنت‌های مردمان جهان بوده‌اند. با وجود اینکه امروزه بازار فرش بسیار پویا و رونق دارد، اما برخی از مدل‌ها از جمله فرش افشان همچنان به‌دلیل شکل، رنگ و طرح‌های منحصربه‌فرد خود محبوبیت خود را حفظ کرده و از مد نیوفتاده است. در این بخش به بررسی برخی از مدل‌هایی که به‌دلیل طرح‌ها و انواع آن‌ها هنوز هم جایگاه خود را در بازار دارند، می‌پردازیم.

 

فرش‌هایی که هنوز هم جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند، کدامند؟

 

فرش کاشان طرح افشان فیلی

فرش افشان تهمینه

فرش‌ به‌عنوان یکی از صنایع دستی قدیمی و معروف ایران، همواره در بین مردم ایران و حتی در سراسر جهان محبوبیت داشته است. این محصول با طرح و رنگ‌های متنوع و با کیفیت بالا، به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ایران شناخته می‌شوند.

در بازار، هنوز هم برخی از مدل‌های دستبافت مانند فرش کاشان، بختیاری، قشقایی، گبه، ترکمن، لری، کرمانشاهی و… جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند و توسط خریداران مورداستفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌براین، مدل‌های ماشینی نیز به‌دلیل کیفیت بالا، دوام طولانی، قیمت مناسب و طرح‌های متنوع از جمله فرش افشان، همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند.

مدل‌های ماشینی و به‌ویژه فرش افشان با رنگ‌های روشن همچنان در بازار پرفروش بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. این مدل‌ها باتوجه به طرح و رنگ‌های جذاب، ساختار مقاوم و قیمت مناسب، محبوبیت بسیاری در بین مردم دارند.

از دیگر ویژگی‌هایی که باعث محبوبیت این محصولات شده است، انواع و طرح‌های مختلف آن‌ها است. این محصولات می‌توانند با طرح‌های سنتی و کلاسیک، به همراه رنگ‌های زیبا و جذاب، متناسب با سلیقه و نیاز خریداران باشند.

ویژگی های برتر فرش های ماشینی

فرش‌های ماشینی محصولاتی هستند که با استفاده از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شوند. این نوع محصولات در برخی موارد می‌توانند مزایایی داشته باشند که ممکن است در مقایسه با مدل‌های دستبافت مانند فرش کاشان، جذابیت بیشتری برای برخی افراد داشته باشند. در زیر به برخی از مزایای استفاده از مدل‌های ماشینی اشاره می‌کنیم:

  • هزینه کمتر: مدل‌های ماشینی معمولاً با هزینه کمتری نسبت به مدل‌های دست‌بافت تولید می‌شوند که این می‌تواند به خریدارانی که به‌دنبال هزینه کمتر هستند، جذابیت بیشتری بدهد.
  • کیفیت بالا: تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده‌شده در تولید مدل‌های ماشینی، می‌تواند باعث افزایش کیفیت و دقت در طرح‌ها و نوع اجزای استفاده شده در این محصول شود. همچنین، به‌دلیل استفاده از روش‌های صنعتی در تولید، کیفیت و استحکام مدل‌های ماشینی به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد.
  • پارچه محکم‌تر: به‌دلیل استفاده از روش‌های صنعتی در تولید، مدل‌های ماشینی معمولاً از پارچه محکم‌تری تشکیل شده‌اند که می‌توانند در برابر سایش و سایر آسیب‌ها مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • طرح‌های متنوع: مدل‌های ماشینی به‌دلیل استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، می‌توانند در طرح‌های متنوعی تولید شوند که این می‌تواند به خریداران حق انتخاب بی‌انتهایی را بدهد.

مقایسه فرش‌های سنتی و مدرن با تأکید بر به روز بودن

باتوجه به استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی، می‌توان مدل فرش جدید ۱۴۰۱ اینستاگرام را در صفحات مختلف دید و متوجه شد که فرش‌های سنتی و مدرن هر دو دارای ویژگی‌ها و مزایایی هستند که برخی از آن‌ها در زیر بررسی می‌شوند:

  • مواد اولیه: مدل‌های سنتی معمولاً از پشم و کرک بافته می‌شوند؛ درحالی‌که مدل‌های ماشینی و افشان با استفاده از نخ‌های مصنوعی و بهترین حالت، پشم و نخ‌های مختلط بافته می‌شوند.
  • طرح و الگو: مدل‌های سنتی اغلب دارای الگو و طرح‌های سنتی و کلاسیک هستند؛ درحالی‌که مدل‌های مدرن می‌توانند دارای طرح و الگوهای مختلفی باشند.
  • کیفیت ساخت: مدل‌های سنتی معمولاً به‌صورت دستی بافته می‌شوند و بیشتر به کیفیت و جزئیات دقیق توجه می‌کنند؛ اما مدل‌های ماشینی و افشان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و کارخانه‌ای ساخته می‌شوند که به همین دلیل به نوعی می‌توانند ارزان‌تر باشند.

در این مورد می‎توان گفت، مدل های ماشینی به‌ویژه فرش افشان با طرح‌های مدرن و جذاب، به همراه رنگ‌های روشن، متناسب با سلیقه و نیاز خریداران هستند. همچنین، ساختار مقاوم و قیمت مناسب این محصول باعث شده که جایگاه خود را حفظ کرده و در بازار فروش خوبی داشته باشند. در مقابل، مدل‌های سنتی با الگوهای کلاسیک و متنوع، اغلب از پشم یا کرک بافته شده و دارای کیفیت ساخت بسیار بالایی هستند.

چرا فرش افشان از مد نمی افتد؟

 

فرش افشان یکی از انواع مدل‌های ماشینی است که الهام‌گرفته از فرش افشان دست‌بافت است. این محصولات نیز با استفاده از پشم گوسفند ساخته می‌شوند و با نخ‌های مصنوعی بافته می‌شوند. طرح‌های فرش افشان ماشینی شباهت بسیاری به طرح‌های دست‌بافت این محصول دارند؛ با این تفاوت که آن‌ها دارای شکل‌های هندسی‌تر، ساده‌تر و با کمترین جزئیات هستند. همچنین، رنگ‌های مورداستفاده در مدل ماشینی به‌دلیل استفاده از نخ‌های مصنوعی بیشتر، شادتر و درخشان‌تر هستند.

یکی از مزیت‌های مدل ماشینی نسبت به مدل دست‌بافت، قیمت پایین‌تر آن است. به‌دلیل استفاده از نخ‌های مصنوعی و بافت با ماشین، مدل ماشینی به‌صورت صنعتی تولید می‌شوند و قیمت آن‌ها نسبت به مدل‌های دست‌بافت بسیار مناسب‌تر است. علاوه‌براین، این محصول از نظر طراحی و زیبایی همواره به‌روز و با شیوه‌های جدید موردتوجه قرار گرفته است. باتوجه به نیازهای مختلف مشتریان، طرح‌های جدید و متفاوتی برای فرش ماشینی طراحی شده است و به‌روزرسانی همواره در حال انجام است.

در نهایت، از دیگر دلایلی که فرش افشان ماشینی از مد نمی‌افتد، می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر فشار و استحکام بالای آن اشاره کرد. به‌دلیل بافت صنعتی این محصول، بافت آن‌ها بسیار محکم‌تر از مدل‌های دست‌بافت است که در برابر سایش و استفاده روزانه بسیار مقاوم‌تر عمل می‌کنند. در کل، با توجه به سرعت و کیفیت تولید، قابلیت دسترسی به این محصول با قیمت کمتر و استحکام بالا، فرش افشان همیشه مد باقی مانده است و یک گزینه محبوب برای تزیین دکوراسیون داخلی به‌عنوان فرش پذیرایی و فرش اتاق مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *