مطالبی درباره فرش

صادرات فرش ایران و اقتصاد مدرن ایران (2)

مدیرعامل مركز ملى شماره گذارى كالا و خدمات در این باره می گوید :  تمام مواد اوليه، كالاهاى واسطه اى، كالاهاى نيمه تمام و سرمايه اى و اشخاص حقيقى و حقوقى توليد كننده، وارد كننده، توزيع كننده و صادر كننده بايد در اين سيستم ثبت شده و كد شناسه ملى (ايران كد) دريافت كنند.ايران كد از ۱۶ رقم تشكيل شده كه بخش اول آن عددى ۷ رقمى در مورد اطلاعات ماهيتى كالاست و بخش دوم شامل ۵ رقم كه عضويت شركت و قسمت سوم ۴ رقم كه اطلاعات شركتى كالا را تشكيل مى دهد.در عین حال بر اساس آئين نامه مصوب هيأت وزيران، تمام دستگاه هاى دولتى و اجرايى كه از بودجه عمومى استفاده مى كنند، از ابتداى سال ۸۸ بايد خريدهاى متوسط و بزرگ خود را صرفاً از واحدهاى عضو ايران كد و با قيد شناسه ملى در مستندات مربوط مانند پيش فاكتور، فاكتور و صورتحساب انجام دهند.

همچنین بر اساس اين آئين نامه همچنين، حداكثر تا ۲ سال آينده ثبت سفارش، اعطاى تسهيلات و مشوق هاى صادراتى و صدور يا تأييد و تمديد كارت بازرگانى اشخاص، منوط به عضويت در اين سامانه و دريافت ايران كد خواهد بود.

غلامزاده با بيان اين كه تعرفه ها و هزينه ثبت كالا و خدمات در اين نظام هنوز مشخص نشده است، اظهار داشت: هم اكنون در مرحله آزمايش حدود يك هزار شركت با ۱۴۰ هزار قلم كالا در نظام بندى كالا كدگذارى شده اند.وی با اشاره به اینکه به جز مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ، هیچ جای دیگری به لحاظ قانونی وجاهت صدور شناسناسه ملی برای کالاها وخدمات کشور را ندارد، این موضوعی حاکمیتی وغیرقابل واگذاری به بخش خصوصی دانست اما در عین حال خاطرنشان ساخت : با این حال بخش خصوصی که در این باره صلاحیت داشته باشد می تواند تحت نظارت مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات کشور و به عنوان نمایندگی در اجرای این طرح گسترده ملی مشارکت داشته باشد.  ارتباط ضروری در زنجیره کالا  می توان  گفت استفاده بهينه از امكانات، حذف واسطه، كاهش هزينه‌هاي توليد و حمايت از حقوق مصرف‌كننده گان از جمله مزایایی  ايجاد سيستم ايران كد است . از اين طريق ایران کد  ارتباط با اجزاي مختلف توليد تا توزيع وصادرات ايجاد مي‌شود و مي‌توان به نحو شايسته‌تري از ظرفيتها و امكانات موجود در نقاط مختلف كشور استفاده كرد و در عین حال  ارتباط ضروری ميان اجزا زنجيره تامين كالا را حفظ نمود

موحدی معاون وزير بازرگاني با بيان اين كه ايران كد در درون خود جاذبه‌هايي را به همراه دارد و مطلوبيت‌ها و مزيت‌هايي براي بنگاههاي اقتصادي را در پي خواهد داشت، افزود: بنگاهها مي‌توانند كالاها و خدمات خود را به صورت فعال و موثر سازماندهي و به مشتريان عرضه كنند.

وي تصريح كرد: با اين سيستم كالاها شناسنامه‌دار مي‌شوند، بين توليد كنندگان و مصرف‌كنندگان ارتباط برقرار مي‌شود و در سطح بنگاهها، امكان مديريت توليد، انبار و سفارشات و غيره فراهم مي‌شود. به گفته موحدي، خدمات بازاريابي و تبليغات را مي‌توان با اتكا به اين سيستم توسعه داد و پردازش‌هاي گوناگوني از اين اطلاعات در سطح ملي فراهم كرد كه منجر به ارزش افزوده مي‌شود. فرش نمونه ای مطلوب شناسنامه دار شدن تمامی فرشهای دست بافت تولیدی داخل کشورشناسنامه دار از جمله نمونه های طرح ایران کد است . بر این اساس ارائه  شناسنامه فرش در تمامی مراحل خرید و فروش و صادرات آن الزامی است.

مرتضی فرجی رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که اولین ضرورت، ارایه اطلاعات به مشتری است گفت: ، بارها شاهد بودیم فرشهای تولیدی کشور به ویژه فرشهایی صادراتی از اطلاعات لازمه برخوردار نیستند و این امر نام فرش ایرانی را در دنیا خدشه‌دار می‌کرد.  بیشتر این آسیب‌ها از آنجا بود که روند تولید و بافت فرش از شفافیت لازم برخوردار نبود ه است، به طوریکه تشخیص اینکه یک فرش چه مراحلی را طی کرده تا تکمیل شد و از چه مواد و با چه شکلی و چه نقشه‌ای در آن استفاده شده، امکان نداشت. در شناسنامه فرش که به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می‌شود، اطلاعاتی چون رنگ، بافت، نقشه، نوع الیاف، سال تولید، محل تولید و نیز تضمین مرغوبیت درج و در پشت هر فرش الصاق می‌شود. این شناسنامه حاوی یک کد ۱۶ رقمی ملی کالا _ ایران کد _ است که این اطلاعات را در خود جای می‌دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این شناسنامه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در ارایه اطلاعات از فرشهای تولیدی کشور داشته و جلوی سوء استفاده و تقلب احتمالی در تولید و به ویژه صادرات فرش را بگیرد. همچنین از این طریق می‌توان در صورت بروز تخلف در کیفیت فرش صادراتی، منشاء آن را در داخل کشور شناسایی و نسبت به اعاده خسارت اقدام نمود. رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: هم‌اکنون اتحادیه مرکزی فرش دسباف روستایی در این زمینه فعال شده و از طریق نمایندگی‌های گسترده‌ای که در سراسر کشور دارد، کار صدور شناسنامه و الصاق آن به فرشهای تولیدی را آغاز کرده است. به زودی سایر تولید کنندگان بزرگ فرش دستباف نیز به این زنجیره ملحق می‌شوند و امید است تا زمان قید شده در مصوبه هیات وزیران، هیچ فرشی در کشور بدون شناسنامه فروخته و صادر نشود.تصمیمات ناتمام با این حال دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاد دان معتقد است که شناسنامه دار شدن کالاوخدمات زمانی جواب می دهد که دولت به دنبا ل اجرای آن باشد .

 رزاقی می گوید : ما از شدت تصمیمات نیمه کاره در حال منفجر شدن هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *