وبلاگ

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

افراد زیادی قبل از خرید فرش ماشینی، این سوال در ذهن شان پیش می آید که فرش نازک بهتر است یا فرش ضخیم ،‌ فرش پرز بلند بهتر است فرش ماشینی معمولی. و ممکن است در انتها فرش نادرستی را برای منزلشان انتخاب نمایند. ما در این مقاله تصمیم داریم تا اطلاعاتی در زمینه فرش ماشینی نازک و ضخیم با شما در میان بگذاریم. و به شما در انتخاب فرش نازک یا فرش ضخیم کمک نماییم.

چه فرش ماشینی بخریم؟

ضخامت فرش ماشینی یکی از فاکتورهایی است که برای بعضی افراد ملاک مهمی در زمان خرید فرش ماشینی حساب می شود. ضخامت فرش ماشینی به عوامل مختلفی چون شانه، ‌تراکم و نوع الیاف بستگی دارد.

در بافت گره یا ریشه فرش ماشینی، الیاف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. مرغوب ترین نوع الیاف فرش،‌ الیاف اکریلیک هیت ست شده می باشد. نخ های آکریلیک طی فرآیند مخصوصی،‌ به الیافی تبدیل می شود که بدون پرز دهی و بدون ایجاد ‌حساسیت و آلرژی باشد. و مشکلات ایجاد شده در زمان شستشو فرش را نداشته باشد. مقاومت نخ اکرلیک هیت ست بالا است به همین ترتیب دوام و ماندگاری فرش بافته شده با این نخ نیز بالاتر می باشد.

فرش ماشینی ضخیم

فرش ضخیم به انواعی از محصولاتی گفته می شود که از شروع تولید فرش ماشینی وجود داشته اند و از شانه و تراکم پایینی برخوردار هستند. پایین بودن تراکم گره ها و باعث می شود، تا ارتفاع نخ خاب در این مدل از فرش های ماشینی ضخیم، بلند در نظر گرفته شود. برای نمونه فرش ماشینی ۷۰۰ شانه به عنوان فرش ضخیم دارای شانه و تراکم پایین تری نسبت به تولیدات جدید هستند. و دارای نخ خاب با ارتفاع حدود ۱۰ میلی متر می باشند. معمولا تولید کنندگان برای تولید فرش ضخیم ۷۰۰ شانه ، از الیاف بسیار مقاوم و مستحکم مانند الیاف بافت اکریلیک هیت ست شده استفاده می کنند.

فرش ضخیم به دلیل برخورداری از شانه و تراکم پایین و قیمت مناسب، نسبت به فرش های نازک، از فروش بیشتری برخوردار هستند.

خرید فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

فرش ماشینی نازک

با گسترش صنعت بافت و تولید فرش، مدل های جدید فرش با شانه و تراکم بالاتر تولید شد. در این مدل فرش ها از ضخامت فرش کاسته و به زیبایی و ظرافت فرش افزوده شد و بیشتر به عنوان فرش لوکس و تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع فرش های ماشینی دارای شانه و تراکم بالایی هستند و مقدار الیاف مصرفی در آن ها بیشتر می باشد، و ارتفاع نخ خاب نیز در آن ها کاهش می یابد.

بسیاری از افراد دلیل انتخاب فرش نازک را کم وزن بودن آن بیان می کنند، که برای حمل و جابه جایی گزینه بهتری محسوب می شود.

فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

فرش های ماشینی با شانه بیشتر، ضخامت نازک تری نسبت به فرش های دیگر دارند. یعنی فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه به ترتیب دارای ضخامت به اندازه ۶ میلی متر و ۸ میلی متر هستند. این فرش ها به دلیل ظرافت بالایی که دارند، بیشتر برای زیبایی دکوراسیون مورد استفاده قرار می گیرند. اما فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه به ترتیب دارای ضخامتی در حدود ۱۱ میلی متر و ۹ میلی متر می باشند و جزو فرش های ضخیم به حساب می آیند.

قطر هر تار نخ، یا همان نمره نخ، در فرش ماشینی در تراکم های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به دلیل فشردگی گره های کنار هم، در شانه و تراکم های گوناگون امکان قرار گیری گره با ارتفاع نخ بیشتر در تراکم های بالاتر ممکن نیست. در ضمن اگر ارتفاع خاب بیشتر از حد استاندارد باشد، جلوه نقش و طرح فرش نیز زشت خواهد شد. چون نخ ها بر روی هم دیگر خم می شوند و طرح و نقش فرش از حالت معمول و زیبای خود خارج می شود.

برای جواب دادن به سوال فرش نازک بهتر است یا فرش ضخیم، باید گفت که این انتخاب به محل قرار گرفتن فرش بستگی دارد. برای مثال اگر می خواهید فرشی مناسب نشستن و جاهای پر رفت و آمد انتخاب کنید، فرش ضخیم گزینه مناسبی است. اما اگر فرش را برای استفاده در در دکوراسیون های شیک و زیبا نیاز دارید، بهتر است از فرش هایی با شانه و تراکم بالا که شبیه فرش های دستباف هستند، خریداری نمایید. مانند فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه که ضخامت کمتری را دارا می باشند.

خرید فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

ارتفاع نخ خاب فرش ماشینی

ضخامت فرش های ماشینی متفاوت است. در پایین ضخامت های فرش ماشینی به ترتیب از ضخامت بیشتر به کمتر، در بهترین حالت و بهترین نوع، را ذکر خواهیم کرد:

  • فرش ۵۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۱۲٫۵ میلی متر
  • فرش ۷۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۱۱ میلی متر
  • فرش ۱۰۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۹/۵ میلی متر
  • فرش ۱۲۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۸ میلی متر
  • فرش ۱۵۰۰ شانه با ارتفاع نخ خاب ۶ میلی متر
  • فرش های ماشینی ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه ابریشم گونه، دارای کمترین میزان ارتفاع نخ هستند. این فرش ها با ارتفاعی حدود ۵ الی ۶ میلی‌متر نازک ترین فرش محسوب می شوند.

محل مناسب استفاده از فرش نازک

تا اینجا گفتیم که فرش های نازک و با ضخامت کمتر، لطافت و نرمی بیشتری دارند. ضخامت کم فرش ماشینی باعث می شود تا نقش و طرح فرش زیباتر و بهتر جلوه کند، بنابراین از این مدل فرش ها تنها جهت زیبایی استفاده می شود.

فرش های ماشینی با ضخامت پایین و نازک، مانند فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه، به دلیل جلوگیری از تخته و یا دفورمه شدن، بیشتر به عنوان فرش پذیرایی شناخته می شود. و برای زیبا سازی فضای منزل و ایجاد دکوراسیون خاص مورد استفاده می باشد. این گونه فرش ها برای زیر پا انداختن در مکان های شلوغ و پر تردد، گزینه مناسبی نیستند؛ چون عمر و دوام پایینی خواهند داشت. از فرش های نازک بیشتر در بخش پذیرایی منازل استفاده می شود.

محل مناسب استفاده از فرش ضخیم

اگر از جمله افرادی هستید که نشستن بر روی فرش را به مبل ترجیح می دهید، و یا سرتاسر خانه را فرش نموده اید.‌ بهتر است از فرش های ضخیم در منزل و جاهای پر تردد استفاده کنید. چون به علت ضخیم بودن، مقاومت زیادی در برابر دفورمه شدن دارند و تخته شدن خاب فرش جلوگیری می شود. از فرش های ماشینی ضخیم می توان در ااز کثر قسمت های خانه مانند اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق‌ پذیرایی، ‌نشیمن،‌ اتاق کودک و … استفاده نمود.

از فرش های ضخیم در مکان های عمومی مانند مساجد، نمازخانه ها و در مجموع در جاهایی که افراد باید برای مدت طولانی تری بر روی زمین بنشینند، می توان از فرش های ضخیم استفاده نمود. بنابراین بیشتر فرش ماشینی سجاده ای از فرش های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه بافته می شوند.

خرید فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

خرید فرش ماشینی کاشان

خرید از مجموعه فرش کاشان با قیمت کارخانه هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری و آنلاین ممکن می باشد. برای انتخاب و خرید اینترنتی انواع طرح فرش ماشینی ۷۰۰ شانه ، ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه ، ۱۵۰۰ شانه می توانید به صفحه محصولات در سایت فرش کاشان مراجعه نمایید.

افرادی که در شهر های تهران و کاشان زندگی می کنند می توانند به صورت حضوری به نمایشگاه فرش کاشان مراجعه و فرش مورد نظر خود راخریداری نمایند. و دیگر عزیزان ساکن در شهر های دیگر نیز امکان خرید حضوری را ندارند، می توانند از سایت کارخانه فرش کاشان فرش مورد سلیقه خود را به صورت اینترنتی خریداری نمایند.

قیمت تمامی فرش های تولید شده توسط مجموعه فرش کاشان با قیمت کارخانه و حدود ۳۰ تا ۵۰ ٪ ارزان تر از بازار فرش به فروش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *