وبلاگ

رنگهاي مورد استفاده در فرش

رنگهاي مورد استفاده در فرش

رنگهاي مورد استفاده در فرش چه رنگ هایی است؟

رنگهاي مورد استفاده در فرش :در بافت يك فرش، در مناطق مختلف از رنگهاي مختلفي استفاده مي‌شود. چنانچه قبلا نيز توضيح داده شد. در فرش اصفهان حداكثر از ۳۰ رنگ و يا در در فرش نائين حداكثر از ۱۶ رنگ استفاده مي‌شود. همچنين در فرش تبريز تا ۸۰ رنگ نيز ممكن است مورد استفاده قرار گيرد. اين در حالي است كه در بافت بعضي فرشها تابلويي ۸۰۰ و گاه چند هزار از نوع رنگ تركيبي به كار برده مي‌شود. از آنجايي كه انتخاب رنگ و طرحهاي قالي توسط نقاش صورت مي‌گيرد لازم است با نام رنگهاي مصطلح در صنعت قاليبافي و طرز ساخت آنها آشنا شويد.

 

 روش های ساخت رنگهای مورد استفاده در فرش چگونه انجام می پذیرد؟

روشهاي ساخت رنگهاي مورد استفاده در فرش (در كار نقاشي نقشه فرش) نه تنها با روشهاي ساخت و تركيب رنگها در ديگر صنايع و هنرها يكسان نيست بلكه تفاوتهاي چشمگيري نيز دارد . بعضي از نقاشان روشهاي مخصوصي در ساختمان تركيب رنگها به كار مي‌برند . اگر تمامي‌اين روشهاي انحصاري جمع بندي شوند در پايان تمامي‌روشها و رنگهاي حاصله به يك نمونه رنگ منتهي مي‌شود. با اين تفاوت كه از نظر كيفيت و شفافيت كه دو عا مل اصلي در ساختمان تركيبهاي رنگ به شمار مي‌روند با هم فرق دارند.

در حالت كلي براي توليد رنگ مورد نياز ، از نظر تعداد رنگ مورد استفاده در تركيب محدوديت وجود دارد. اين امر به علت محدود بودن تعداد مورد استفاده در كار قالي مي‌باشد . زماني كه در اصفهان براي رنگ آميزي نقشه به ۳۰ نوع رنگ نياز است و يا در نايين اين تعداد از ۱۶ رنگ تجاوز نمي‌كند. طبيعي است كه رنگ اصلي مورد استفاده در تركيب براي توليد اين رنگها نيز بسيار محدود خواهد بود. در حالي كه اگرقرار باشد تنوع رنگ در نقشه يك فش از ۲۰۰ رنگ تجاوز كند  مسلما تركيبات آنها پيچيده تر و نيز رنگهاي توليد شده بيشتر خواهد بود.

  چنانچه حد ميانه اي براي رنگهاي مورد استفاده در فرش در نظرباشد در آن صورت براي رنگ آميزي چنين نقشه هايي از تركيب رنگهايي مانند مشكي، سرمه اي، قهوه اي، سفيد، لاكي با رنگهايي مانند آبي، زرد، زرشكي رنگهاي مورد نياز را به دست مي‌آورند.

منبع:سایت کارخانه فرش کاشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *