وبلاگ

سیر تحول طراحی فرش

سیر تحول طراحی فرش

سیر تحول طراحی فرش چگونه بوده است؟

طراحی فرش در طول تاریخ فراز و نشیب های مختلفی داشته،ازین رو تحولات عظیمی در صنعت فرش بافی صورت گرفته است. به سیر تحول طراحی فرش می پردازیم.اولین نوع از سیر تحول طراحی فرش در بافت ذهنی قالیبافان بوده است.قالیباف برای طراحی فرش از طرح هایی که در ذهن خود دارد استفاده می کند و به طراحی و بافت فرش می پردازد.یعنی هنرمند قالیباف اشکال،تصورات،طرح های ذهن خود و عوامل پیرامون خود را در نظر می گیرد و آن ها را در فرش هایی که می خواهد ببافد به کار می برد.این موضوع در سیر تحول طراحی فرش در زمان های قدیم بوده است.چون در زمان معاصر طراحی فرش کاملا پیشرفته انجام می پذیرد.

کارخانه فرش کاشان

سیر تحول طراحی فرش و عوامل و روش های پیشرفته در امر طراحی فرش چه چیزهایی هستند؟

از روش های و عوامل پیشرفته تکنیک طراحی فرش می توان به امر “استفاده از نقشه(نقطه چین)در فرش یا قالی” اشاره کرد.

سیر تحول طراحی فرش

نقشه های نقطه چین توسط طراح فرش یا قالی کشیده می شود و به وسیله قالیباف،طرح بر روی دار قالی پیاده سازی می شود.و اگر بخواهیم خیلی پیشرفته تر از آن را در نظر بگیریم باید اینگونه بیان کرد که:یک بافنده ماهر یک عکس را شطرنجی کند و بدون نقطه چین طرح عکس یا تصویر را روی قالی پیاده کند و یک اثر هنری از خود برجای بگذارد.

 سیر تحول طراحی فرش در عصر معاصر به چه نحوی است و برای پیاده کردن طرح روی قالی یا فرش چند روش وجود دارد؟معایب استفاده از روش ذهنی بافی در بافت فرش

همانطور که در مقاله با آدرس “معایب استفاده از روش ذهنی بافی در بافت فرش“اشاره کردیم:

روش ذهنی بافی به روشی گویند که در آن قالیباف بدون داشتن نقشه طرحی که در ذهن خود دارد را روی قالی یا فرش پیاده کند.

  • استفاده از نقشه در بافت فرش یا قالی(نقشه شطرنجی) در سیر تحول طراحی فرش تاثیرات به سزایی داشت

در این روش نقشه هایی به صورت نقطه چین و شطرنجی که رنگ آمیزی نیز شده اند به بافنده داده میشود تا بافنده بتواند بدون صرف وقت و بدون کمترین اشتباهی به بافت فرش بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *