مطالبی درباره فرش, وبلاگ

ویژگیهای استفاده از نقشه در بافت فرش

استفاده از نقشه در بافت فرش

در هنر فرش بافی ، استفاده از نقشه در بافت فرش یک بخش مهم و اساسی‌ترین به شمار می رود که وضع ظاهری فرش را برای قالی بافان تبیین میکند. ظاهر فرش شامل رنگ و بافت و اندازه و نقش و موارد دیگر است که نقشه شامل آن میشود.

استفاده از نقشه در کنار موارد دیگر ارزش فرش به حساب می‌آید نشان دهنده ی اصالت و هویت ملی یک فرش است. زیرا که طرح فرش ایران ملقمه ای از هنر و صنعت و معتقدات و فرهنگ ایرانی است که طی قرون و اعصار شکل گرفته ست و اینک به این نحو بر مردم ارائه شده است.

مزایای استفاده از نقشه در بافت فرش :

استفاده از نقشه در بافت فرش ویژگیهای زیر را به همراه می‌آورد :

  • بالا رفتن سرعت بافت
  • بالا رفتن دقت در بافت
  • استفاده از طرحهای متنوع
  • راحتی در پیاده کردن طرح برای بافنده
  • آموزش آسان برای همه علاقه‌مندان به بافت فرش
  • زیبایی و یکدست بافت
  • به دست آوردن کیفیت بالا
  • جاودان ماندن طرحها و نقشه‌ها

مهم‌ترین عوامل تولید فرش :

مهم‌ترین عوامل تولید فرش عبارتند از: طراح، نقشه کش، استفاده از نقشه در بافت فرش  ، بافنده و پرداختکار است .از جمله مهمترین مراحل تولید فرش که جنبه زیر بنایی دارد مرحله نقشه کشی است. زیرا اغلب بافنده‌ها، هنر خلاقیت خود را با استفاده از نقشه‌های اصیل، زیبا و بدون عیب به نمایش می‌گذارند.

اگر نقاش اصول نقشه کشی را به طور صحیح برروی طرح اولیه خوب پیاده کند چنانچه طرح نقشه نیز ایرادهایی داشته باشد با تلاش و هنر نمایی نقاش، آن ایراد‌ها به چشم نخواهد آمد. البته عکس این کار نیز صادق است.

یک نقاش باید به کارش تسلط و مهارت کافی داشته و بروی طرح های اصیل کار کند. او باید به طرح فرش مکان بافت و سنت‌های رایج منطقه و … آشنایی و شناخت و دقت کافی داشته باشد. در حقیقت دانش کافی داشته باشد. دقت و مهارت در طراحی و نقشه کشی فرش از ارکان اصلی تولید فرش با کیفیت بالا و اصیل به شمار می‌رود.

انواع طرح و نقشه در بافت فرش :

طرحهای مختلفی برای ایده پردازی طراحان نقشه فرش وجود دارد یا همان منبع الهام که میشود در مورد آن مدتها سخن گفت. طرحهای اروپایی ، مذهبی ، مینیاتوری ، گل و منظره ، زیرپایی ، حیوانات و تندیس و … از طرح هایی ست که استفاده می شود و حتی کتابها و ژرنالهایی از این طرح ها در بازار به قیمتی های مختلفی وجود دارد. که صرفا طراح با دیدن آنها ایده پردازی میکند و در نهایت طرح جدیدی بدست می دهد.

طرح هاي قالي را بر حسب آن كه زادگاه آن در ميان عشاير و ايلات بوده و يا اين كه توسط طراحان نقش قالي مراكز بافندگي شهري تهيه شده باشد به دو گروه بزرگ طرح هاي ايلياتي و طرح هاي شهري تقسيم بندي مي كنند.

  • طرح ایلاتی : اين طرح هاي از قديمي ترين و اصيل ترين طرح هاي قالي بافي ايران هستند و بيشتر بدون نقشه بوده و ذهن بافت مي باشند.
  • طرح شهری : نقشه فرش هاي روستايي و مراكز شهري اكثر پيچيده تر و بيشتر با خطوط منحني هستند و براي انتقال اجزاء آن بر روي قالي به اجبار بايد از الگو و يا نقشه استفاده كرد. طراحان نقش قالي نقشه هاي مورد نظر را بر روي كاغذهاي شطرنجي ميلي متري ترسيم مي كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *