مطالبی درباره فرش, وبلاگ

صادرات فرش ماشینی

صادرات فرش ماشینی

تاریخچه بافت فرش به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. طبق مستندات تاریخی، اولین فرش توسط ایرانیان بافته شد و بعد از گذشت سال ها همچنان این صنعت در ایران رونق دارد. با گذشت زمان شاهد ورود تکنولوژی های مدرن در صنعت فرش بافتی هستیم. و اکنون صحبت از چگونگی صادرات فرش ماشینی به کشور‌‌های جهان می باشد.، ایران یکی از صادر کننده های معتبر فرش ماشینی در جهان است. در این مقاله قصد داریم درباره صادرات فرش ماشینی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

صادرات فرش ماشینی ایرانی

امروزه صادرات باعث رونق و حرکت اقتصاد در بیشتر کشورها، به خصوص ایران، می شود. صنعت فرش این پتانسیل را دارد تا به عنوان کالای غیرنفتی در بخش صادرات و کسب ارز قرار داشته باشد. همچنین می تواند باعث اشتغال زایی افراد شود.
فرش ماشینی یکی از مهمترین بخش های صنعت نساجی ایران می باشد که در سال های قبل توانسته خود را در رتبه اول کالاهای صادراتی جای دهد. به جز فرش های دستباف، فرش‌های ماشینی، قالیچه و… نیز در جایگاه صادرات ایرانی قرار دارند. در حال حاضر کشور چین جزو بزرگترین بازار صادرات فرش ماشینی ایرانی است، اما به جز آن فرش ایرانی به کشورهای ترکیه، هند، عراق، افغانستان، کانادا، استرالیا، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می شود.

 

مشکلات صادرات فرش ماشینی در ایران

 

واردات مواد اولیه نساجی سبب شده تا متریال بافت فرش از کشورهای تولید کننده دیگر وارد کشورمان شود. و با توجه به وجود تحریم ها، این کار سختی‌های مختص خود را دارد. با نوسانات شدید اقتصادی و قیمت دلار، تولید مواد اولیه فرش ماشینی با مشکلاتی روبرو است. مخصوصا شرکت های کوچک و تازه تاسیس بافت فرش، که توانایی نقدی کمی دارند با شکست مواجه خواهند شد.
در نتیجه واردات مواد اولیه با قیمت بالا، سبب افزایش قیمت نهایی فرش ماشینی می شود. این امر در حوزه صادرات فرش ایرانی زیاد خوشایند نیست، چون شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی در صادرات فرش از ایران به دیگر کشورها به مشکل بر می خوردند. چون قیمت تمام شده این محصول گران و مواد اولیه کم است و اگر شرکتی پشتوانه قوی مالی نداشته باشد، زمین خواهد خورد. همین امر موجب کاهش صادرات فرش ماشینی ایرانی به خاورمیانه و کشورهای اروپایی گردیده است.
یکی دیگر از مشکلات صادرات فرش ماشینی، تنوع کم طرح و نقش فرش و شباعت به فرش های سنتی ایرانی است که با سلایق مردم خارج از ایران همخوانی ندارد. مورد دیگر، وجود سفارش تولید فرش با شانه بیشتر است، که تولیدکنندگان فرش ناچارند برای عقب نماندن از بازار، اقدام به تهیه دستگاه های جدید نمایند.
صنعت فرش ماشینی ایران از نظر تکنولوژی، کیفیت و نیروی انسانی متخصص می تواند با کشورهای فعال در این زمینه رقابت نماید. کشورهایی چون مصر، ترکیه و عربستان سعودی، نگاه خلاقانه تری در زمینه طراحی فرش دارند که سبب شده در حوزه صادرات نیز موفق باشند. البته وجود محدودیت و تحریم ها برای ایران از طرف سیاست جهانی، نیز باعث کاهش صادرات فرش ماشینی ایرانی شده است.

 

صادرات فرش ماشینی کاشان

 

با وجود مشکلات تولید کنندگان فرش ماشینی در حوزه صادرات، کشور‌های عربی می توانند صادرات کالا را از مسیر آبی با ایران داشته باشند. با این حال، اشتیاق به خرید فرش های ماشینی ایرانی از سوی این کشورها رونق خوبی پیدا نموده است.
همان طور که حتما مطلع هستید، شهر کاشان پایتخت تولید فرش ماشینی ایرانی در سراسر دنیا است. حضور شرکت ها و تولیدی های کوچک و بزرگ سبب شده تا این شهر نقش پررنگی در صادرات فرش ایرانی داشته باشد. فرش ماشینی کاشان به کشور های افغانستان، عراق، ترکیه، کشورهای عربی و حتی اروپا صادر می شود. علاوه بر این، تولید فرش ماشینی کاشان با دستگاه های پیشرفته‌ سبب شده تا کیفیت بالای داشته و فروش آن در بازار رونقی چشمگیر داشته باشد.

چگونگی افزایش صادرات فرش ماشینی

سیاست های افزایش صادرات انواع فرش ماشینی در هر کشوری مختلف است که در نتیجه آن، نتایج نیز متفاوت خواهد بود. برگزاری نمایشگاه های بین المللی فرش ماشینی در فصول مختلف سال در تهران، یکی از این شیوه های افزایش فروش فرش ایرانی است.
این کار سبب سفر افراد مختلف از کشورهای دنیا به تهران و بازدید از نمایشگاه فرش می شود. به همین دلیل، تولید کنندگان سعی می کنند هر ساله تعداد متنوعی طرح و نقش فرش ماشینی تولید کنند تا با تمامی سلیقه های بازدیدکنندگان هماهنگ باشد. تا افراد با سلیقه های متنوع در نمایشگاه فرش، بتوانند فرش موردنظر خود را خریداری کنند. نمایشگاه بین المللی فرش می تواند رقابت سالمی بین تولید کنندگان فرش ماشینی برای صادرات فرش ماشینی از ایران به کشور های خاورمیانه و اروپایی ایجاد نماید.
برای صادرات فرش ماشینی مراحل مختلفی وجود دارد، که برخی مواقع این روال کمی زمان بر است و مشکلاتی را ایجاد کند. مراحل دریافت مجوز صادرات فرش ماشینی ایرانی به شرح زیر است:
۱. اخذ کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی شهر کارحانه تولید کننده فرش
۲. در صورت وجود تقسیم بندی خاص در کالای صادراتی، نوع مجوز آن باید مشخص شود.
۳. نحوه بازاریابی صادرات فرش ماشینی در نقاط مختلف و البته انتخاب کشور مورد هدف.
۴. چگونگی ارسال پیش فاکتور برای خریدار محصول.
۵. انتخاب روش معامله با تاجر کشور مقصد.
۶. نحوه ارسال فرش به مرز کشور و بارنامه نمودن محصول برای صادرات فرش ماشینی.
۷. ثبت اطلاعات اظهارنامه صادراتی در گمرک، با کد کاربری مخصوص شرکت در سامانه.
۸. نحوه اخذ مجوزهای بهداشت و استاندارد جهت تشریفات گمرکی
۹. طریقه دریافت ضمانت نامه گمرکی از تاجر برای صادرات فرش ایرانی
۱۰. نحوه قیمت گذاری محصول
طی کردن این مراحل، شروعی برای صادرات فرش ماشینی ایرانی است. البته دریافت مجوزهای صادرات برخی از کالاها، نیازمند اجرای اجباری استاندارد می باشد. ازجمله ردیف ردیف ۲۰۳ که مقرراتی در مورد انواع فرش ماشینی برای صادارت هستند. که برای افزایش سرعت کار، نیاز به افرادی خبره و با تجربه در این زمینه می باشد تا در این راه پر فراز و نشیب با موفقیت صادرات فرش ماشینی انجام شود.

بهترین روش‌ صادرات

 

کشور امریکا با اعمال تحریم های صادراتی برای ایران، به بازارهای چین و هندوستان روی آورد که این کار باعث شد بازار صادراتی فرش ایرانی با نوساناتی روبرو گردد. البته کشور ایران نیز برای ثبات جایگاه خود به بازارهای اروپایی روی آورد و یکی از رقبای سخت دو کشور چین و هندوستان، در بازار فرش می باشد.
با وجود همه‌ تحریم ها بازار صادرات ایران، افزایش قیمت دلار سبب رونق فرش ماشینی صادراتی شد و فرش های تولید ایران روانه بازار جهانی شد. صاحبان تولیدی و شرکت های فرش، با رعایت نکات و راه های موجود در صادرات می توانند بهترین روش‌‌ را برای صادرات فرش پیدا کنند.

مقاصد صادرات فرش ماشینی

کشورهای مقصد صادرات فرش ایرانی به علت تحریم ها تغییر و تحولاتی داشته اند. طبق آمار گمرک ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، پاکستان، عربستان بیشترین خریداران فرش ماشینی ایرانی هستند. از این بین، بازار کشور افغانستان به علت های قیمت ارزان محصول و اعتماد افکار عمومی، مشتری همیشگی این کالا می باشند. البته کشورهای اروپایی نیز به دلیل شهرت و اعتبار فرش ایرانی متقاضی خرید فرش از ایران هستند.
انتخاب بهترین کشور‌ها برای صادرات فرش کار سختی است، اما کشور‌های حاشیه خلیج فارس هدف صادرات فرش هستند. چون از نظر مسافت، نزدیک هستند و هزینه صادرات و حمل کالا کمتر خواهد بود. از سویی دیگر آشنایی کاملی با فرهنگ، طراحی، آثار‌های باستانی و فرش ایرانی دارند. علاوه بر این کشور‌ها، با تبلیغات وسیع و فرهنگ‌سازی می توان تجارت فرش به سراسر دنیا را گسترش داد.

کلام آخر در صادرات فرش ماشینی

شرکت فرش کوروش کاشان، با رعایت نکات مهم و ضروری صادرات فرش، توانسته پیشرفت بسیاری در زمینه صادرات فرش ماشینی به کشورهای مختلف را به دست آورد. صادرات به چین، امارات، ترکیه و کشورهای عربی و اروپایی از فعالیت های این شرکت می باشد. همچنین فرش های تولیدی کارخانه فرش کاشان در طرح و رنگ و ابعاد متنوع هستند که این ویژگی سبب رضایت بسیاری از خریداران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *