مطالبی درباره فرش, وبلاگ

فرش چند شانه بخریم؟

فرش چند شانه بخریم

فرش چند شانه بهتره ؟

فرش ماشینی مانند هر تولید صنعتی مشخصات خاص خود برای تولید را دارد. این اطلاعات معمولا با اعدادی بیان می شود که آشنایی با این اعداد می تواند کمک کند تا بهترین نوع کیفیت فرش را متناسب با نیاز و سلیقه و بودجه خود انتخاب و خرید کنید.

دستگاه های بافت فرش ماشینی هر ساله با پیشرفت تکنولوژی ، تغییرات گسترده ای پیدا می کنند و توانایی بالاتری برای تولید محصولات جدید  و ریزب بافت تر فراهم می آورند. استفاده از نخ های بسیار ظریف توسط دستگاه نیاز به تکنولوژی بسیار پیچیده ای است که دستگاه های مدرن فرشبافی امروزی این امکان را فراهم آورده تا نقشه های جدید و بسیار زیبا تولید شوند.

شانه و تراکم و فرش

معیار و عامل تشخیص میزان ریزبافتی یک فرش با شانه و تراکم بیان و مشخص می شود. این معیارها که با اعداد بیان می شوند نشان دهنده نوع دستگاه و نوع فرش تولیدی هست. در گذشته فرش ها با کیفیت ۳۲۰ شانه و یا ۴۴۰ شانه تولید می شده اند. با ورود دستگاه ۵۰۰ شانه تحول بسیار خوبی در تولید فرش ماشینی اتفاق افتاد. اما با ورود دستگاه های تولید فرش ۷۰۰ شانه زیبایی و ریزبافتی فرش های کارخانه کاشان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به همین دلیل طراحان قادر شده اند تا نقشه های جدید و متفاوتی را متناسب با نیاز خانه دارها تولید کنند.

میزان ضخامت فرش

با تغییر میزان شانه یک فرش کیفیت بافت فرش و اندازه و نوع نخی که در فرش استفاده می شود نیز تغییر پیدا می کند. حال با تغییر میزان شانه چه اتفاقی می افتد؟ هر مقدار که شانه فرش بالاتر می رود دستگاه قادر شده است تا از نخ های ظریف و نازک تر استفاده کند به همین دلیل هم نقشه نهایی زیباتر و ریزنقش تر می شود و هم فرش نازک تر می شود. برای مثال فرش ۷۰۰ شانه ضخامت بیشتری نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه دارد .

فرش نازک بهتر است یا ضخیم

سوالی که پیش می آید این است که فرش اگر نازکتر بشود آیا کیفیت آن تغییر می کند ؟ پاسخ این سوال این است که فرش های اکرولیک در تمامی کیفیت ها و نوع بافت دوام و کارکرد یکسانی دارند و نازک بودن فرش به هیچ عنوان از کیفیت فرش کم نخواهد کرد.مقاله کامل در این مورد رو از دست ندهید فرش نازک بهتره یا فرش ضخیم

فرش ۷۰۰ شانه بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه ؟

با توجه به اطلاعاتی که گفته شد تفاوت شانه تغییری در کیفیت و ماندگاری فرش نخواهد داشت و تنها تفاوت آن در زیبایی و میزان ظرافت فرش است. پس خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که نوع کاربری ای که از فرش نیاز دارند متناسب با آن فرش را انتخاب و خریداری کنند. فرش ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ نسبت به فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ ضخمات بیشتری داشته و همینطور از لطافت بهتری نیز برخوردار است پس برای دوستانی که نشمین یک فرش بیشتر اهمیت دارد فرش ۷۰۰ شانه گزینه بهتری نسبت به ۱۲۰۰ شانه است.

قیمت فرش

قیمت فرش
قیمت فرش ماشینی یک عامل مهم در خرید و انتخاب فرش است. خانواده ها نسبت بودجه خود به دنبال خرید و انتخاب فرش هستند. هر مقدار که شانه و تراکم فرش افزایش پیدا می کند قیمت فرش هم افزایش پیدا می کند. برای مثال قیمت فرش ۱۲ متری ۱۲۰۰ شانه بالاتر از قیمت فرش ۱۲ متری ۷۰۰ شانه است. پس باید با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شده برای خرید فرش، نوع شانه و تراکم آن را انتخاب کرد.

نقشه فرش ماشینی

دستگاه های بافت فرش ماشینی نسبت به قدرتی که در بافت فرش دارند می توانند نقشه های خاص خود را تولید کنند. فرش هایی که با کیفیت ۷۰۰ شانه تولید می شوند به هیچ عنوان با دستگاه ۱۲۰۰ شانه تولید نخواهند شد و اگر این اتفاق بیافتد نقشه زیبایی خود را از دست خواهد داد. اگر دوستدار نقشه های اصیل و نفیس فرش ایرانی هستید بهتر است که به دنبال فرش های ۱۲۰۰ شانه و یا فرش ۱۵۰۰ شانه باشید. کارخانه فرش کاشان با ارئه نقشه های فرش جدید در کیفیت های مختلف تلاش این را دارد تا بتواند نظر و سلیقه خریداران کاملا جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *