فرش کاشان, وبلاگ

ایرادات و محاسن فرش تراکم بالا چیست و این فرش‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

در مقاله سعی داریم  در مورد ایرادات و محاسن  فرش تراکم بالا چیست و این فرش‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه‌ی ما دوست داریم وقتی که به خانه برمی‌گردیم، آرامش و راحتی را احساس کنیم. شب‌ها پاهای خسته‌مان می‌خواهد گرما و نرمی را تا اعماق خود لمس کند و صبح‌ها که از رخت‌خواب گرم بیرون می‌آییم، نمی‌خواهیم که پاهای‌مان روی زمین لخت و سرد قرار بگیرد. اصولا فرش‌ها نقش قابل توجهی در زندگی ما ایرانی‌ها دارند. طی سال‌های اخیر، فرش‌های تراکم بالا بسیار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. اما آیا با توجه به قیمت فرش تراکم‌بالا و ویژگی‌هایش، ارزش خرید دارد؟ در این نوشتار قصد داریم تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم.

فرش تراکم بالا چیست؟

فرش تراکم‌بالا که تحت نام‌هایی مانند فرش ۱۵۰۰ شانه یا فرش ۱۲۰۰ شانه هم شناخته می‌شوند، فرشی است که تعداد گره‌های آن بالاست. در واقع تراکم همان فاصله‌ی الیاف فرش نسبت به یکدیگر است و هر چقدر که این گره‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، این تراکم افزایش خواهد یافت و صد البته قیمت فرش هم بیشتر خواهد شد.

البته یادتان باشد که حین پرس‌وجو برای قیمت فرش، تراکم را با شانه‌ی فرش اشتباه نگیرید. با این که هر چقدر شانه‌ی فرش بیشتر باشد، تراکم آن هم افزایش می‌یابد اما برای تراکم از اعداد دیگری استفاده می‌کنند. برای مثال بالاترین تراکم فرش ۱۲۰۰ شانه، ۳۶۰۰ است. تراکم فرش ۱۵۰۰ شانه است

از جمله مزیت‌های این نوع از فرش‌ها می‌توان به ظاهر بصری قوی‌شان اشاره کرد. از آنجایی که تعداد گره‌ها زیاد است، در نتیجه می‌توان طرح‌های دقیق‌تری را روی آن ایجاد کرد. اما آیا این فرش‌ها معایبی هم دارند؟ قطعا بله. در ادامه تعدادی از معایب فرش تراکم بالا را بیان خواهیم کرد.

فرش 1500 شانه افشان فیلی رنگ

معایب فرش تراکم بالا چیست؟

با گذشت زمان و به وجود آمدن تکنولوژی‌های جدید، فرش‌های ماشینی توانسته‌اند کیفیت خود را به اندازه‌ی فرش‌های دست‌باف برسانند. اما همین که یک فرش دارای تراکم زیادی است، به این معنا نیست که بهترین انتخاب برای همه است. ممکن است که در یک خانه فرش ۷۰۰ شانه انتخاب بهتری باشد. اما معایب فرش تراکم بالا:

قیمت فرش بالاست

یکی از مهم‌ترین معایب فرش‌هایی که دارای تراکم بالایی هستند، قیمت بالای آن‌هاست. همین مسئله باعث می‌شود که افرادی که بودجه‌ی پایین‌تری دارند، توانایی خرید را نداشته باشند. البته نوع الیافی که در ساخت آن استفاده شده هم بسیار تاثیرگذار است. در هر قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه تراکم ۴۵۰۰ ، نسبت به سایر فرش‌ها بیشتر است.

ضخامت آن کم است

 

ضخامت-فرش-1500شانه

اگر از یک فرش انتظار نرمی دارید، به طوری که وقتی پاهای‌تان را روی آن قرار می‌دهید حداقل یک سانتی‌متر به داخل فرو برود، پس قطعا فرش تراکم بالا برای‌تان مناسب نیست. این فرش‌ها اصولا ضخامت بسیار کمی دارند اما مقاومت آن‌ها در برابر رفت‌وآمد زیاد، بسیار بالاست.

نیاز به شست‌وشوی با دقت دارد

همانطور که گفتیم، قیمت فرش با تراکم بالا، زیاد است و به همین خاطر حین شست‌وشو بایستی دقت فراوان داشته باشید. همچنین اگر می‌خواهید شست‌وشوی آن را به قالیشویی بسپارید، پس حتما باید به دنبال یک قالیشویی معتبر باشید.

باعث ایجاد حس گرما نمی‌شود

اگر دوست دارید که فرش خانه‌تان زمین را برای‌ شما گرم و نرم کند، پس فرش تراکم بالا نمی‌تواند انتخاب چندان مناسبی برای‌تان باشد. این فرش‌ها به علت ضخامت کم، مانع از رسیدن سرما نخواهد شد.

باید به جلوگیری از سایش دقت داشته باشید

از آنجایی که تراکم در این فرش‌ها بسیار بالاست در نتیجه سایش هم یکی دیگر از مشکلاتی خواهد بود که با آن مواجه می‌شوید. این مسئله در صورت بروز رفت‌وآمد زیاد هم می‌تواند رخ دهد. در واقع جهت نخ‌ها به یک سمت خاص میل کرده و به این ترتیب تناسب از بین می‌برد. برای رفع این مشکل بایستی هر چند وقت یک بار فرش را بچرخانیه و در با جارو زدن در جهت مخالف، از این سایش جلوگیری کنید.

معایب فرش تراکم بالا

تفکرات اشتباه در مورد فرش‌های پرتراکم

حالا که با معایب فرش‌های تراکم بالا آشنا شدیم، لازم است برخی از تفکرات اشتباهی که در مورد آن وجود دارد را هم مورد بررسی قرار دهیم.

بسیاری از افراد فکر می‎کنند که فرش تراکم بالا خشک و شکننده است و به خاطر موضوعات دیگری مانند قیمت فرش، از خرید آن امتناع می‌کنند. اما لازم است بگوییم که این تراکم نیست که منجر به شکنندگی فرش می‌شود بلکه آهار و جنس الیاف نامناسب منجر به بروز این اتفاق می‌گردد.

مورد بعدی در رابطه با تا خوردن گوشه‌های فرش با تراکم بالاست. برخی از افراد فکر می‌کنند که چون ضخامت اینگونه از فرش‌ها و وزن آن‌ها کم است، در نتیجه امکان تا خوردن گوشه‌های آن وجود دارد. اما این موضوع اصلا صحت ندارد. اگر دیدید که یک فرش با تراکم بالا دچار تاخوردگی یا سرخوردن روی سرامیک شده احتمالا به این خاطر است که ارتفاع نخ آن از حالت استاندارد کمتر است. به همین خاطر مهم است که بدانید محصول مورد نظر خود را از کجا تهیه کنید که هم از کیفیت کافی برخوردار باشد و هم قیمت فرش نیز منطقی در نظر گرفته شود.

وب فرش برای خرید فرش

بهترین فرش تراکم بالا را از کجا بخریم؟

اگر قصد خرید فرش با تراکم بالا دارید، بهتر است که این کار را حتما از یک کارخانه معتبر و بهترین مارک فرش را  خریداری کنید . کارخانه فرش کاشان که هم قیمت فرش در آن مقرون‌به‌صرفه است و هم می‌توانید مطمئن باشید که کیفیت آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد. متفاوت‌ترین، لوکس‌ترین و خاص‌ترین فرش‌های ایران را می‌توانید در  سایت کارخانه مشاهده و خریداری کنید. تنوع محصولات در فروشگاه کارخانه بسیار بالاست. شما می‌توانید قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه و ۷۰۰ شانه را نیز در همین مجموعه جویا شوید.

سخن پایانی

برای ما ایرانی‌ها، فرش هویت خانه است و به همین خاطر برای خرید آن بایستی زمان زیادی اختصاص دهیم تا هم قیمت فرش بر اساس بودجه‌مان باشد و هم ظاهر و کیفیت آن بر اساس سلیقه‌مان انتخاب گردد. همانطور که دیدید، فرش‌ها بر اساس تراکم به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها هم ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از افراد فکر می‌کنند که هر چقدر تراکم یک فرش بالاتر باشد، مزایا و ارزش خرید آن هم بیشتر است. در حالی که چنین نیست و هر کسی باید بر اساس نیازمندی‌های خود، فرش مدنظرش را انتخاب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *