وبلاگ

ایراداتی که فرش ماشینی امکان دارد داشته باشد

شناخت عیب فرش یک کار تخصصی است. بااین‌حال نکات زیادی وجود دارد که درصورت اطلاع‌داشتن از آن‌ها، می‌توانید فرآیند خرید فرش را با وسواس بیشتری به‌اتمام برسانید.

ازجمله مهم‌ترین عیوب فرش می‌توان به موج دار شدن فرش، زبری و کجی بیرون زدن نخ فرش اشاره کرد. بنابراین، درصورتی‌که می‌خواهید با تمام این موارد به‌طور دقیق آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.

مشخصه های یک فرش ضعیف را بشناسید!

انتخاب فرش نامرغوب و اشتباه یکی از کارهایی است که عواقب جدی مثل عدم تناسب فضای خانه و سایر لوازم منزل را به‌دنبال دارد. پس این موضوع بدیهی است که انتخاب درست فرش، موجب زیباترشدن فضای منزل خواهد شد. اما سوال اینجاست که چگونه می‌توان به کیفیت یک فرش پی برد؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه یک لیست از مشخصه‌های یک فرش ضعیف را برایتان آورده‌ایم:

  • پرزدهی زیاد فرش اولین ویژگی یک فرش نامرغوب است.
  • دومین عیب فرش مربوط به برآمدگی و برجستگی لبه و کناره‌های فرش می‌شود.
  • تراکم پایین فرش از نشانه‌های یک محصول بی‌کیفیت است.
  • ۲ رنگ‌شدن بافت فرش موضوعی است که در فرش‌های ماشینی ضعیف دیده می‌شود.
  • کم‌خابی فرش ایرادی است که موجب ظاهر غیرزیبای فرش خواهد شد.
  • درصورت دیدن بافت خارج از نقشه، بدانید که با یک فرش ضعیف طرف هستید.
  • خرابی شانه، ظاهر کل فرش را غیراستاندارد می‌کند.

در ادامه هر یک از این موارد را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پرزدهی زیاد فرش اولین ویژگی یک فرش نامرغوب است!

پرزدهی زیاد فرش

پرزدهی زیاد فرش

دلیل اصلی پرزدهی بیش از حد فرش مربوط به به کیفیت نخ نامناسب یا تراکم و شانه پایین فرش می‌شود. هر چند ذکر این نکته لازم است که اکثر فرش‌ها پس‌از تولید و خروج از دستگاه‌های ماشینی، ممکن است کمی پرز نخ به خود جذب کنند. این پرزها به‌راحتی با جارو از بین می‌روند. پس هیچ نگرانی از بابت آن‌ها نداشته باشید. باید افزود که اگر یک فرش ماشینی از نخ ۱۰۰درصد اکرولیک تولید شود، احتمال پرزدهی آن به صفر خواهد رسید.

علت موج دار شدن فرش چیست؟

موج دار شدن فرش چیست؟

موج دار شدن فرش چیست؟

موج‌دار شدن فرش با اصطلاحی تحت‌عنوان کیسی شناخته می‌شود. این عیب فرش مشکل جدی است که هیچ‌کس دوست ندارد بعد‌از خرید فرش شاهد وجودش باشد.

این ایراد معمولا به‌دلیل تراکم و شانه‌های پایین فرش ایجاد می‌شود و ظاهر نامتناسبی در خانه ایجاد می‌کند. به همین دلیل اگر برآمدگی یا برجستگی لبه و کناره‌های فرش‌تان را مشاهده کردید، بدانید که عمر آن طولانی نخواهد بود و باید در اسرع وقت برای خرید یک فرش دیگر دست به کار شوید.

چرا هنگام خرید فرش باید به تراکم آن دقت کرد؟

یک نکته مهم هنگام خرید فرش این است که باید به میزان تراکم آن دقت کنید. چون هر چه این تراکم بیشتر باشد، قطعا کیفیت و عمر فرش بالاتر خواهد رفت. گفتنی است که گاهی علت زبری فرش مربوط به تراکم پایین آن است.

اگر قصد خرید فرش ماشینی برای جاهای پر رفت‌وآمد خانه‌تان را دارید، حتما این موضوع را در نظر بگیرید که تراکم پایین فرش، موجب ساییدگی سریع و پاره‌شدن فرش خواهد شد و تمام بودجه‌تان را هدر خواهد داد.

منظور از ۲ رنگ شدن بافت فرش چیست؟

با توجه به اینکه اکثر افراد به‌دنبال رفع کجی فرش هستند یا علت موج دار شدن فرش را جستجو می‌کنند، کمتر کسی وجود دارد که متوجه مشکل ۲ رنگ‌شدن فرش شود. درحالی‌که ۲ رنگ‌شدن بافت فرش، یکی از رایج‌ترین عیب‌های فرش ماشینی به‌حساب می‌آید.

باید گفت که این عیب فرش به‌دلیل استفاده از دوک‌های نخ با ۲ رنگ مختلف ایجاد می‌شود. در واقع زمانی که دوک نخی به‌اتمام می‌رسد، باید دقیقا همان رنگ نخ جایگزین ادامه کار شود. پس اگر بافنده یا تولیدکننده به هر دلیل عمدی یا سهوی از رنگ دیگری استفاده کند، فرش ۲ رنگ می‌شود و ظاهری نامطلوب به خود می‌گیرد.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود فرش را در نور روز خریداری کنید. چون به این واسطه امکان تشخیص ۲ رنگی‌بودن فرش در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

آیا کم خابی عیب فرش به حساب می آید؟

در تولید فرش ماشینی همواره از ۲ میز در حین بافت و تولید فرش کمک می‌گیرند. حال درصورتی‌که این ۲ با یکدیگر هماهنگ نباشند، یا یک دستگاه ارتفاع نخ خابش از دیگری کوتاه‌تر باشد، با مشکلی به‌نام کم‌خابی فرش مواجه خواهیم شد.

این موضوع زمانی رخ می‌دهد که تیغه جداکننده ۲ قالی به برخی مشکلات فنی دچار شده باشد که در این شرایط، یک عیب بزرگ برای فرش‌های ماشینی به‌وجود می‌آید و آن، کم‌خابی است.

منظور از بافت خارج از نقشه چیست؟

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا فرش یک محصول لوکس و گران‌قیمت در نظر گرفته شود، این است که فرش از روی نقشه بافته می‌شود. به سخن دیگر، برای تولید یک فرش، بخشی از بودجه برای طراحی آن مصرف خواهد شد.

پس ذکر این نکته ضرورت دارد که با ماشینی‌شدن صنعت بافت فرش، فرآیند تولید فرش توسط دستگاه‌های پیشرفته انجام‌ می‌شود. به همین دلیل نباید متعجب شد که نقشه فرش نیز به‌وسیله ماشین خوانده خواهد شد.

حال اگر به هر دلیلی، دستگاه نتواند هنگام خواندن نقشه و بافت فرش به‌صورت همزمان، عملکرد خوبی داشته باشد، با یک فرش خارج از نقشه و یک عیب فرش روبه‌رو خواهید بود که ظاهر فرش را نامتناسب و نازیبا کرده است.

خرابی شانه چیست و چه تاثیری در بافت فرش دارد؟

اگر هنگام بافت فرش ماشینی، شانه دستگاه که یکی از ابزارهای مهم است، بشکند یا دچار خرابی شود، قطع به یقین بافت فرش به مشکل می‌خورد. به‌طوری که می‌توان گفت، گاهی علت تراکم پایین برخی از فرش‌های ماشینی، همین خرابی شانه است.

هنگام خرید فرش محتاط باشید!

با توجه به معرفی انواع عیب فرش، احتمالا تاکنون متوجه شده‌اید که خرید این کالای لوکس به این سادگی‌ها نیست و نیاز به مشورت با تیم متخصص و معتبر دارد. به همین علت کاملا قابل پیش‌بینی است که ازاین‌پس، شما پیش‌از آنکه در مورد قیمت فرش سوال بپرسید، کمی به تراکم فرش و عدم وجود زبری، کجی و برآمدگی آن دقت کنید.

جمع‌بندی

با شناخت انواع عیب فرش، بزرگ‌ترین مزیتی که به‌دست می‌آورید، خرید فرش‌های لوکس و مرغوب است. به همین دلیل هنگام خرید این محصولات حتما وسواس به‌خرج دهید و به تراکم فرش و سایر مشخصه‌های آن دقت کنید. در این راستا اگر به‌دنبال یک مجموعه معتمد برای خرید فرش‌های ماشینی به‌صورت مستقیم از کارخانه هستید، می‌توانید از شرکت فرش کاشان کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *