وبلاگ

روش های رفع کیسی فرش

رفع کیس فرش ماشینی

عوامل بسیاری باعث ایجاد کیسی فرش می‌شوند. اما سوال اینجاست که کیسی به‌چه معناست؟ اگر برروی فرشتان چین و چروک یا تا خوردگی‌های شدید مشاهده کردید، پس دچار کیسی شده است.

این مشکل معمولا در قسمت‌های کناره فرش رخ می‌دهد. بااین‌حال رفع کیسی با هرنوع شدت امری مهم به‌حساب می‌آید که برای سلامت و طول عمر فرش باید به‌رفع آن اقدام کرد.

راه حل‌های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارند که در این مقاله به ‌بررسی آن‌ها و شناسایی عوامل ایجاد کیسی خواهیم پرداخت.

عوامل مهم در ایجاد کیسی فرش

یکی از راه‌های مهم برای رفع هر آسیب یا مشکلی، شناخت عوامل به‌وجودآورنده آن و جلوگیری از بروز مشکلات است. فرش هم مانند هر کالای دیگری در حین استفاده دچار آسیب‌هایی می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که فرش برای ما ایرانیان کالای ارزنده‌ای به‌حساب می‌آید. پس ابتدا به‌ روش‌های نگهداری و مراقبت از این محصول خواهیم پرداخت.

عوامل ایجاد کیسی در فرش بنابه نوع فرشی که تهیه کرده‌اید متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید فرش‌ها به ۲ نوع دستبافت و ماشینی تقسیم می‌شوند.

در فرش‌های دستبافت کیسی بیشتر در مرحله بافت و تولید ایجاد می‌شود. اگر الیاف فرش از مواد مصنوعی و نامرغوب تهیه شده باشند، هنگام پایین‌کشی از دار باعث کیسی و کج شدن فرش می‌شود. همچنین اگر چله‌ها، هنگام ساده‌بافی دچار جمع‌شدگی شوند هم کیسی در فرش رخ می‌دهد.

به‌طور کلی کیسی فرش باعث ازبین‌رفتن جلوه و زیبایی فرش می‌شود و به‌مرور زمان اگر این مشکل رفع نشود، بر اثر پاخوردگی، قسمت‌هایی که برجسته است دچار ذرتی شدن یا از‌بین‌رفتن پرز فرش خواهد شد.

 

در فرش‌های ماشینی این موضوع کمی متفاوت است. فرش ماشینی به‌دلیل اینکه دارای الیاف مصنوعی است، در بسیاری از شرایط دچار کیسی خواهد شد. اگر تجربه شخصی شستن فرش‌هایتان را داشته باشید، متوجه می‌شوید بعد از پهن کردن فرش برروی بام، برای خشک شدن، فرشتان از قسمتی که به‌شکل آویزان خشک شده، دچار شکستگی می‌شود.

اکثر مواقع در فرش‌های ماشینی زمانی کیسی رخ می‌دهد که فرش را بشویید. چروک فرش بعد از شستن، امکان دارد توسط قالی‌شویی‌ها ایجاد شود و در این صورت هم فرش شما کیسی داشته باشد. حتی گاهی دیده شده که فرش‌های تازه‌خریداری‌شده هم این مشکل را بعد از پهن شدن داشته‌اند.

کیس پیدا کردن فرش

کیس پیدا کردن فرش

علت تاخوردن فرش در بعضی از مواقع، این است که، شما وسیله‌ای سنگین را برروی آن جابه‌جا می‌کنید. درست است که فرش یک کالای کاربردی به‌حساب می‌آید، اما این نکته را در نظر بگیرید که شما با یک اثر هنری هم طرف هستید. پس نگهداری و مراقبت از آن امری قابل توجه است.

یکی دیگر از مواردی که برای جلوگیری از کیسی باید به ‌آن توجه داشته باشید، تا نکردن فرش است. برای جمع‌کردن فرش‌ها به‌هیچ‌عنوان آن‌ها را تا نکنید. از روش لول‌کردن استفاده کنید تا در مدت‌زمان طولانی هم بتوان فرش‌ها را انبار یا نگهداری‌کرد.

روش‌های رفع کیسی فرش

 

کیسی در فرش‌ها اغلب به‌دلیل استفاده نادرست از فرش شکل می‌گیرد اما رفع این مشکل هم بسیار ساده بوده و با روش‌های کاملا در دسترس می‌توانید کیسی فرش خود را رفع کنید. این راه‌حل‌ها بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید بسته به امکانات خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

ساده‌ترین و مرسوم‌ترین روش در رفع کیسی، پهن کردن فرش در مکانی است که گوشه‌های آن به جایی نچسبیده باشد. در این زمان با کمی نم‌دارکردن فرش پس‌از گذشت چند ساعت می‌توانید کیسی را از بین ببرید. اما این روش بیشتر برای فرش‌های دستباف به‌دلیل داشتن الیاف نرم و انعطاف‌پذیر رایج است. برای فرش‌های ماشینی از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

لول کردن فرش درجهت مخالف

لول کردن فرش

لول کردن فرش جهت از بین رفتن کیس فرش

در این روش فرش را در جهت مخالف کیسی لول می‌کنید. توجه داشته باشید که قطر لول فرش را کوچک و سفت نگیرید زیرا ممکن است این‌ کار باعث شکستی فرش شود. با لول شدن فرش به‌شکل راحت و شل به‌مدت چند ساعت، فرش را پهن کنید. اگر همچنان کیسی داشت مجدد این مرحله را تکرار کنید.

اما سوال مهم اینجاست که اگر فرش دچار شکستگی شود، چگونه فرش شکسته را درست کنیم؟ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما درحال رفع کیسی فرشتان باشید یا الیاف فرش شما بسیار نامرغوب باشد و براثر هرنوع جابه‌جایی یا شست‌وشو فرش شما، دچار شکستگی شود. در این صورت باید فرش خود را در اختیار متخصصان و مرمت‌کاران فرش قرار دهید تا با تعویض تارها، فرش شما را احیا کنند.

قرار دادن اشیا سنگین

قرار دادن میز بروی فرش

قرار دادن اشیا برای از بین بردن کیس فرش

قسمتی که در فرش کیسی ایجاد شده را می‌توانید با قراردادن اشیا سنگین مثل بوفه یا مبلمان رفع کنید. توجه داشته باشید که در حین جابه‌جایی، باعث شکستگی در فرش نشوید.

 

استفاده از پارچه مرطوب و اتوکشی فرش

اتو کردن فرش برای از بین بردن کیس فرش

اتو کردن فرش برای از بین بردن کیس فرش

در این روش با کمی مرطوب‌کردن فرش و قرار‌دادن پارچه بر روی قسمت کیسی شده و اتو کشیدن آن می‌توانید مشکل را رفع کنید. این روش برای فرش‌های ماشینی پیشنهاد نمی‌شود.

رفع مشکل کیسی با استفاده از بخار‌شو

 

برای استفاده از این روش اولین کاری که باید انجام داد، جاروکردن فرش به‌وسیله جاروبرقی است. بعد از انجام این مرحله با آماده‌سازی بخار‌شو قسمتی از فرش را که دچار کیسی شده، با استفاده از سری حوله‌ای، بخار‌شو را در یک سمتی از فرش بکشید. در مرحله بعد زاویه بخار‌شو را به ۹۰درجه بچرخانید و مجدد روی فرش بکشید.

به‌طور کلی کیسی فرش زمانی اتفاق می‌افتد که فرش نامرغوب بوده و قیمت فرش بسیار پایین باشد. در مواقعی خرید ناآگاهانه نیز، باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود.

جمع‌بندی

استفاده درست و نگهداری از فرش امری مهم است که باید توجه خاصی به‌ آن شود. برای رفع کیسی فرش روش‌های متعددی وجود دارد که ابتدا می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید یا زمانی که فرشتان دچار این مشکل شد، آن را برطرف کنید . این روش‌ها بسیار ساده و در دسترس بوده که با صرف کم‌ترین زمان برای شما امکان‌پذیر است.

برای داشتن اطلاعات دقیق‌تر در این مورد یا مرمت فرش‌های خود می‌توانید با کارشناسان ما در کارخانه فرش کاشان مراجعه کنید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *