فرش کاشان, وبلاگ

فرش طرح تبریز

 

یکی از انواع فرش ایرانی، فرش تبریز است. شهر تبریز از مهمترین مراکز بافت فرش داخل کشور ایران است که فرش های متنوع و گوناگونی در آن بافته می شود. فرش تبریز از صنایع دستی ایرانی است که شهرت جهانی دارد. یکی از قدیمی ترین مراکز بافت فرش دستباف در دنیا تبریز می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با تاریخچه و طرح های فرش تبریز بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه فرش تبریز

برخی از فرش های ایرانی، در بین انواع آن مرغوبیت بیشتری دارند. این مرغوبیت در بافت و در جنس فرش به چشم می آید. فرش تبریز یکی از مرغوب ترین انواع فرش در ایران و جهان است. هنر فرش بافی در این شهر به دوران صفویه بر می گردد و قدمتی چند صد ساله دارد.

دلیل شهرت این فرش شده، نوع بافت ظریف و سلیقه بی نظیر بافندگان در انتخابطرح و رنگ می باشد. به طور معمول فرش تبریز با دو جنس الیاف ابریشم و پشم بافته می شود که باعث می شود این فرش، کیفیت بالایی داشته باشد. در ابتدا این نوع فرش با رجشمارهای ۲۴ بافته می شد، اما با گذشت زمان و رشد قالیبافی تا ۱۱۰ رج افزایش یافته و به هنر درباری تبدیل شد.

از مشخصات این فرش، پرز کوتاه به نسبت بقیه فرش های دستباف و در نتیجه وزن سبک تر آن، قابل اشاره می باشد. همچنین فرش های تبریز طیف رنگی گسترده دارند که از این بین رنگ قرمز سنگین و آبی تیره و زرد و استخوانی محبوبیت خاصی را دارا هستند.

بافندگان تبریزی معمولا از گره ترک در بافت فرش استفاده می کنند که سبب قوام و نظم خوب فرش می شود. استفاده از رنگ های مرغوب در فرش نیز باعث می شود که با گذشت زمان و پاخوردگی بیشتر، رنگ فرش ملایم تر و زیباتر شده و جذاب باشد. به همین دلیل، فرش تبریز علاقمندان زیادی دارد.

 

مشخصات فرش تبریز

 

مشخصات مثبت فرش تبریز که آن را با دیگر فرش ها متمایز می کند عبارت است از:

  • گره فرش تبریز: هر تخته فرش تبریز با گره ترک بافته می شود.
  • دو پوده بودن: فرش های تبریز دو پوده هستند. معمولاً پرز فرش كوتاه و نازك است. که در نتیجه وزن آن نیز سبكتر از بافته های دیگر ایرانی است.
  • طراحی فرش تبریز: طراحی این فرش، عالی و بافت آن بسیار دقیق می باشد. به همین دلیل نتیجه کار بسیار منظم و جا افتاده از كار در می آید. كوتاهی پرز این فرش جلوه بیشتری را نمایان می کند.
  • مواد اولیه فرش تبریز: پشم منطقه ماكو از پشمی كه در دیگر شهرها برای قالیبافی به كار می رود خشن تر است. در نتیجه فرش های تبریز مانند بافته های مشهد و كرمان مخملی نیستند.
  • رنگ فرش تبریز: اغلب رنگ های به کار رفته در فرش های تبریز، تند و خام می باشند.

 

آشنایی با طرح های فرش تبریز

 

یکی از دلایل شهرت فرش تبریز، مهارت بافنده های این فرش است. بافنده های تبریز به دلیل سرعت بالا و ظرافت کاری شهورت زیادی دارند و اغلب از طرح های خاصی برای بافت استفاده می کنند؛ که به آن ها طرح های فرش تبریزی گویند. آشنایی با انواع طرح فرش تبریز کمک می کند در زمان خرید فرش بتوانید بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنید. در ادامه مطلب  طرح های فرش تبریز را بررسی خواهیم کرد.

 

  • طرح سالاری

این طرح فرش توسط استاد سالاری طراحی شده و دارای رنگ های تیره است. افرادی که علاقمند به خرید فرش تیره هستند، فرش سالاری پیشنهاد خوبی برای آن ها می باشد. فرش سالاری جزو گران قیمت ترین فرش های تبریز است. دلیل اول اینکه طراح فرش، استاد سالاری، یکی از مشهورترین طراحان فرش می باشد.

دلیل دیگر به علت استفاده از ابریشم زیاد در بافت این فرش است. معمولا فرش های سالاری در بخش های مختلف، ازجمله چله، حاشیه دور فرش، برخی اوقات متن وسط کار، داخل ترنج و همه گل ها و قاب های فرش با نخ ابریشم بافته می شود. از دیگر ویژگی های فرش سالاری، استفاده از دو رنگ در زمینه فرش (نه در گل و…) است. که بیشتر از رنگ های مشکی، سرمه ای، آبی، فیروزه ای و سبز در این فرش استفاده می شود.

  • طرح هریس

فرش تبریز طرح هریس از ابتکارات مردم آذربایجان است. زندگی در ارتفاعات و مناطق سردسیر سبب شد مردم این نواحی، فرش هریس را طراحی کنند. فرشی با پرزهای بلندی و مناسب این مناطق، که در فصول سرد خانه را گرم نگه می دارد. البته با گذشت زمان بافندگان تبریز این فرش را مثل دیگر فرش های دستبافت، با پرزهای بسیار کوتاه می بافند. در زمینه فرش هریس می توان سه رنگ مسی، کرم و مشکی را مشاهده کرد.

 

  • طرح ماهی

یکی دیگر از طرح های فرش بافته شده در تبریز، طرح ماهی است. این طرح همخوانی زیادی با معماری و دکوراسیون مدرن دارد و بیشتر در خانه هایی با دکوراسیون امروزی مورد استفاده می باشد. فرش طرح ماهی در دو تراکم ۴۰ رج و ۵۰ رج بافت می شود. به دلیلی رنگ و لعاب زیبای این فرش و نیز میزان بسیار کم ابریشم (نزدیک به صفر) در بافت آن، این فرش برای منازل پر رفت و آمد و اماکنی که پا خور زیادی دارند مانند راهرو، اتاق و… مناسب می باشد. فرش های طرح ماهی با دو متریال پشم دباغی و پشم مرینوس بافته می شوند و قیمت ارزان تری نسبت به دیگر فرش ها دارند.

پشم دباغی کیفیت پایینی داشته و تنها جهت صرفه اقتصادی تولید می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم اصلا فرش بافته شده با پشم دباغی خریداری نکنید. اما پشم مرینوس بسیار باکیفیت و مرغوب است و این فرش گزینه مناسبی برای خرید می باشد. فرش ماهی طرح های مختلفی دارد، مانند کمال الملک، معراج و موج مهر قابل اشاره است.

  • فرش گل ابریشم

در فرش تبریز طرح گل ابریشم، در بافت گل و برگ های فرش از ابریشم استفاده می شود. وجود ابریشم در فرش، باعث جلوه بیشتر آن می گردد. و با وجود شلوغی طرح فرش، چشم بیننده خسته نمی شود. طرح ابریشم از نقشه های اصیل فرش تبریز است و بافندگان به دلیل ظرافتی که دارند، فرش های گل ابریشم را به بهترین شکل ممکن می بافند.

  • فرش خطیبی

طرح خطیبی از فرش های بسیار زیبا و اصیل دستبافت تبریز می باشد. این فرش تنوع زیادی در رنگ دارد و جلوه خاصی به خانه می بخشد. در بافت فرش خطیبی تبریز از ابریشم و پشم مرینوس استفاده می گردد.

  • طرح علیا

یکی دیگر از طرح های زیبای فرش تبریز که طرفداران زیادی در اروپا دارد، فرش علیا است. این فرش با رنگ بندی زیبا، روشن و دلفریب گزینه مناسبی برای فرش جهیزیه عروس خانم ها خواهد بود.

  • طرح نامی

یکی دیگر از طرح های معروف فرش تبریز، طرح زیر خاکی یا نامی می باشد. در این طرح از نقوش جام و ظروف زیاد استفاده شده است. زمینه فرش طرح نامی بسیار متقارن طراحی شده و تنوع رنگ و نقش نیز از ویژگی های آن است.

فرش تبریز طرح زیرخاکی برای استفاده در منازل و ادارات مناسب است. معمولا در نقشه این فرش زیبا از آثار باستانی، ابنیه قدیمی، نقش خسروان و شاهان، شعرا و شخصیت های ادبی ایرانی به کار می رود. رنگ بندی فرش نیز شامل رنگ های سدری، بژ و زیتونی بیشتر در آن استفاده می شود.

  • طرح گنبد

فرش تبریز طرح گنبد بیشتر در رنگ های زمینه لاکی و آبی بافته می شود. چله‌ کشی فرش گنبد با نخ ابریشمی اسا که سبب افزایش دوام و استحکام فرش می گردد. طرح گنبد به صورت ۵۰ رج بافته شده و تراکم بیشتری دارد که باعث می شود جزئیات فرش بیشتر نمایان باشد. از دیگر ویژگی های این طرح، استفاده از نوار، گل و ترکیب این دو در حاشیه فرش است.

  • طرح گلستان

از دیگر طرح های مورد توجه بافندگان تبریزی هستند که بسیار زیبا بافته می شوند و طرفداران زیادی دارد، فرش تبریز طرح گلستان است. از خصوصیات ویژه این طرح می توان به تنوع طرح و نقش و همچنین رنگ های متعدد اشاره کرد. بافت ظریف فرش تبریز گلستان هم باعث شده تا جلوه خاص و چشم نوازی داشته باشد.

  • طرح خطیبی

ازجمله اصیل ترین و زیباترین طرح های فرش تبریز، طرح خطیبی است که اجزا و المان های متنوعی دارد. معمولا فرش طرح خطیبی با الیاف ابریشم و پشم گوسفند مرینوس بافته می شود. رنگ بندی متنوع و زیبا، بافت ظریف و لطافت به دلیل استفاده از الیاف ابریشم درون این فرش است که چشم بیننده را مجذوب خود می کند.

  • طرح های دیگر فرش تبریز

فرش‌ تبریز، انواع دیگری نیز دارد که بسیار مرغوب هستند. گل ابریشم، تمام ابریشم و چله ابریشم (تار و پود قالی ابریشم و سطح فرش پشمی)، قالی چله ابریشم تبریز از انواع فرش تبریز درجه یک هستند که عمر و دوام بسیاری دارند. همچنین فرش تمام ابریشم نیز در این شهر بافته می شود که از نظر نقشه و رنگ بی نظیر می باشد. فرش تبریز با گذر زمان بسیار زیباتر می شود. چون رنگ های آن ملایم تر و چشم نوازتر می شوند. به همین دلیل خریداران فرش کهنه تبریز نیز بسیار زیاد هستند.

چند نکته کلی درباره فرش تبریز

  1. فرش تبریز دارای تنوع بی نظیری از نظر طرح و نقشه و رنگ است.
  2. طراحی نقوش فرش تبریز توسط اساتید مجرب و با رعایت استاندارها انجام می شود.
  3. فرش تبریز در رج شمار بالا و به صورت ریزبافت است.
  4. تنوع رنگ در بافت فرش های تبریز بسیار زیاد می باشد.
  5. پرزهای فرش تبریز معمولا کوتاه و پرداخت آن توسط افراد ماهر انجام می گردد.
  6. الیاف مورد استفاده در فرش تبریز بسیار مرغوب و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.
  7. استفاده از سایه روشن در بافت، باعث می شود که فرش عمق داشته باشد.
  8. فرش تبريز در ابعاد مختلف بافته می شود. فرش های تبريز قطعه كوچك و متوسط برای تابلو فرش بافته می شوند. و فرش های ابریشمی نیز در اندازه بزرگ هستند.
  9. دقت و نظم عالی در بافت فرش، به دلیل قلاب فلزی کوچک مورد استفاده در گره زنی های قالی است.

 

فرش تبریز ماشینی

فرش کرم برای پذیرایی

فرش کرم برای پذیرایی

اولین فرش ماشینی در حدود ۵۰ سال پیش در ایران بافته شد. بافت فرش دستباف فرآیندی سخت و زمانبر داشت که جوابگوی نیاز جامعه رو به پیشرفت نبود. بافت فرش با دستگاه های پیشرفته باعث سرعت در تولید، کاهش قیمت فرش و نیز کاهش خطای انسانی و بهبود وضوح نقش و نگار فرش شد.

کیفیت و مرغوبیت فرش‌ ماشینی تبریز نیز مانند فرش دستباف تبریز، بسیار بالا می باشد. برای مثال، پرزهای فرش ماشینی تبریز همانند فرش دستباف کوتاه است. استفاده از مواد اولیه باکیفیت، طرح و نقوش متنوع و رنگ بندی مختلف سبب شده تا فرش های ماشینی تبریز نیز طرفداران زیادی داشته باشند.

فرش تبریز ماشینی طرح های اصیل و زیبا و هفت رنگ بافته می شود. به کارگیری از الیاف اکریلیک در بافت این فرش باعث استحکام بالای آن و پرزدهی کم فرش شده است. شانه های فرش ماشینی تبریز متنوع و شامل ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه و در ابعاد متنوع می باشد. به گونه ای که حتی در ابعاد قالیچه تا ۱۲ متر هم تولید و به بازا عرضه می شود.

بافت فرش ماشینی تبریز کاملا استاندارد می باشد و مشخصات آن به صورت کامل در شناسنامه فرش ذکر شده است. جدیدترین فرش  ماشینی تبریز با عنوان فرش دستباف گونه در ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تولید می شوند که بافت بسیار ریز و ظریفی دارند. این فرش های زیبا و ظریف تبریز با نقش و نگار چشم نواز بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته اند.

انواع فرش ماشینی تبریز

فرش تبریز در ابعاد مختلف بافته می شود که هر یک کاربرد خاصی دارند. فرش  ۱۵۰۰ شانه قیمت بالاتری دارد و برای مکان های کم تردد و لوکس گزینه مناسبی است. فرش های تبریز ۱۲۰۰ شانه نیز همین ویژگی ها را داراست و برای مکان های مبله و سالن پذیرایی بیشتر استفاده می شود.

در این بین فرش تبریز ۱۰۰۰ شانه نیز بیشتر در اتاق پذیرایی، اتاق خواب، فضاهایی با رفت و آمد زیاد؛ گزینه بسیار مناسب و به صرفه ای است. برای خرید فرش اتاق خواب، پذیرایی و نشیمن؛ می توان از فرش های تبریز ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه انتخاب و خریداری نمایید. این محصولات قیمت پایین تری دارند و باعث صرفه جویی در هزینه های شما نیز می شود.

 

خرید فرش ماشینی طرح تبریز

 

همانطور که می دانید در زمان خرید فرش باید به کیفیت و کمیت آن دقت داشت. برای خرید فرش تبریز دستباف یا ماشینی؛ باید ابعاد فرش و محل مورد استفاده، جنس و مواد اولیه، تعداد شانه و تراکم، طرح و رنگ آن توجه زیادی نمود. تا با دکوراسیون منزل شما هماهنگ و باب میل شما باشد و زیبایی و جلوه خوبی به منزل شما بدهد.

فروشگاه فرش کاشان از مراکز معتبر خرید فرش ماشینی است که برای جلب نظر مشتریان، خدمات و سرویس های ویژه ای ارائه می دهد.

فروش مستقیم فرش از کارخانه، قیمت ارزان تر از بازار فرش، ارسال سریع به شهر محل سکونت شما، تخفیف های ویژه مناسبتی، ارائه گارانتی کیفیت تعدادی از خدمات این مجموعه می باشد. شما می توانید در هر زمان از شبانه روز به وبسایت فرش کاشان مراجعه نمایید و با در نظر گرفتن شرایط، سلیقه خود، کاربرد و جنس مورد نظر اقدام برای خرید فرش تبریز از این فروشگاه آنلاین نمایید.

برای خرید فرش ماشینی طرح تبریز ارزان قیمت، فروشگاه فرش کوروش گزینه مناسبی می باشد. چون با حذف واسطه ها و هزینه های اضافی، تمام محصولات خود را مستقیما از کارخانه فرش کاشان به خریدارن عرضه می کند. اگر به دنبال خرید ارزان و به صرفه هستید، بهتر است به سایت فرش کوروش مراجعه کنید. تنوع فرش در این مجموعه بسیار زیاد و کیفیت محصولات نیز بسیار بالاست.

سخن آخر

 

فرش کوروش

فرش کوروش

در این مقاله سعی کردیم شما را با تاریخچه فرش تبریز و طرح های فرش تبریز آشنا نمایید. خرید فرش های ماشینی تبریز به روش های مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه فرش کوروش امکان پذیر است. برای خرید فرش ماشینی تبریز به صورت آنلاین غیر مستقیم می توانید به فروشگاه این مجموعه مراجعه کنید. در روش خرید مستقیم فرش نیز می توانند به فروشگاه فرش کوروش در تهران و کارخانه فرش در شهر کاشان مراجعه و فرش موردنظر خود را خریداری نمایید. برای اطمینان از ویژگی های ممتاز تولیدات این مجموعه، یک ضمانت نامه کیفیت ۵ ساله برای مشتریان گرامی در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *