وبلاگ

انتخاب فرش خوش رنگ بر اساس دکوراسیون داخلی

استفاده از فرش خوش رنگ ماشینی در دکوراسیون‌های جدید رنگ و بوی خاصی به خانه‌های ایرانی بخشیده است. بافت فرش‌های ماشینی در گذشت زمان هویت مستقل به خود گرفته و این ویژگی سبب شده تا نقش بسیار پررنگی را در دکوراسیون‌های منازل ایجاد کند.

باید به این‌ نکته توجه داشت که کنار تولید انواع فرش‌های ماشینی با رنگ‌های جدید و طرح‌های بسیار خاص، دکوراسیون‌های مناسب آن‌ها هم معرفی شود که در این مقاله به بررسی بهترین دکوراسیون‌ها با فرش‌های تولیدشده در سال جدید می‌پردازیم.

نکات مهم در انتخاب  فرش برای پذیرایی

 

فرش قرمز در دکوراسیون قرمز

فرش قرمز در دکوراسیون قرمز

معمولا مهم‌ترین بخش هر خانه ایرانی پذیرایی آن است که هم بیشتر در معرض دید و پذیرایی از مهمان‌ها محسوب می‌شود و هم زمان زیادی را در آن می‌گذرانید. به همین دلیل انتخاب بهترین رنگ فرش برای پذیرایی  امری بسیار ضروری است.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در انتخاب رنگ فرش به آن دقت کنید طراحی آن است. معمولا برای طرح افشان از رنگ‌های بسیار تند مثل قرمز یا آجری که مناسب برای دکوراسیون‌های آفریقایی است استفاده نمی‌شود. این طرح‌ها به‌دلیل آن‌که دارای ریتمی یکنواخت هستند بیشتر با رنگ‌های روشن‌تری مثل فیلی یا موشی حتی آبی ترکیب می‌شوند و خیلی برای دکوراسیون‌های مینیمال مناسب هستند.

بهترین فرش برای دکوراسیون کلاسیک چیست؟

معمولا برای دکوراسیون‌های کلاسیک از طرح‌های کلاسیک هم استفاده می‌کنند. این طرح‌ها عمدتا لچک‌ترنج و واگیره‌ای هستند که در انواع بسیار متنوعی طراحی می‌شوند. ممکن است رنگ فرش سال ۱۴۰۳ بر همین اساس انتخاب شود و فرش‌هایی با رنگ‌های گرم و پخته مثل فرش قرمز را شاهد باشیم.

برای دکوراسیون‌های کلاسیک بیشتر از رنگ‌های تیره و سیر هم استفاده می‌شود که فرش خوش رنگ روناسی یکی از محبوب‌ترین این رنگ‌ها است. استفاده از رنگ‌های کمی تیره‌تر مثل سرمه‌ای هم در این سبک از دکوراسیون بسیار رایج است.

اما طراحی هم نقش به‌سزایی در انتخاب رنگ ایفا می‌کند. اگر عاشق فرش‌هایی با نقش و نگارهای بسیار مثل شکارگاه هستید، احتمالا این فرش خوش رنگ را با زمینه‌های روشن مثل کرمی با کمی گرم‌تر مثل نخودی هم می‌توانید پیدا کنید.

استفاده از فرش طوسی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

فرش طوسی در دکوراسیون پذیرایی

فرش طوسی در دکوراسیون پذیرایی

در سال‌های اخیر فرش‌های طوسی به‌عنوان فرش خوش رنگ در بازار مطرح بودند. از این نوع فرش‌ها بیشتر برای دکوراسیون‌های مینیمال و شاید در بعضی مواقع به‌واسطه سبک طراحی آن در دکوراسیون‌های کلاسیک هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما این فرش‌ها به‌دلیل پرطرفدار بودن آن‌ها در انواع زیادی بافت و تولید شد. فرش‌هایی مثل فرش طلاکوب طوسی و فرش‌های وینتیج از این دسته محصولات هستند. استفاده از این فرش‌ها در دکوراسیون بسیار آوانگارد بوده و هیجانی نه‌چندان کوتاه در بازار به‌وجود آورد.

به‌طور کلی اگر از آن دسته از افرادی هستید که به دکوراسیون‌های اروپایی و مدرن بسیار علاقه دارید می‌توانید از این نوع فرش‌ها که فرش جدید هم به‌شمار می‌روند بعنوان فرش پذیرایی استفاده کنید.

تهیه فرش خوش رنگ مناسب با دکور ایرانی

دکوراسیون فرش ابی در پذیرایی

دکوراسیون فرش ابی در پذیرایی

برای انتخاب و خرید بهترین فرش برای دکوراسیون ایرانی گزینه‌ها بسیار متنوعی وجود دارد. ازآن‌جایی‌که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های فرش دنیا ایرانی‌ها هستند در تنوع طرح و نقش هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اگر از افرادی هستید که بسیار سنت‌گرا و کلاسیک‌پسند هستند می‌توانید از طرح‌های پرنقشی مثل فرش کاشان یا تبریز استفاده کنید. انتخاب فرش‌های لچک‌ترنج یا خشتی‌های پرکار هم می‌تواند بهترین گزینه برای فرش‌های ایرانی باشد. انتخاب فرش افشان یک انتخاب هوشمندانه یا محافظه‌کارانه برای هماهنگی با دکوراسیون ایرانی است.

این فرش‌ها به‌دلیل یک‌دستی و هماهنگی خاص بین گل‌ها و اجزای دیگر، هم می‌توانند برای دکوراسیون ایرانی بسیار کلاسیک باشند و هم می‌توان از مزیت طراحی آن در اجرای دکوراسیون‌های مدرن‌تر هم سود جست.

تاثیر طرح فرش بر روی رنگ

به‌لحاظ این‌که بازار فرش یک بازار رقابتی محسوب می‌شود، تولیدکننده‌ها نمی‌توانند تنها برروی نقوش کلاسیک تکیه کنند و باید سیر پیشرفت نقوش و طراحی در دنیا را هم در نظر بگیرند. به همین دلیل است که نقوش فرش‌های ماشینی بیشتر به سمت رئال بودن رفته و به‌کارگیری و چرخش رنگ در این فرش‌ها بسیار خاص و زیبا شده است.

طراحی‌های جدید مثل طراحی انواع گل‌های رز و لاله این قابلیت را به فرش‌های جدید داده تا به فرش خوش رنگ در بازار تبدیل شوند و طرفداران بسیاری نه‌تنها در داخل ایران که در خارج از ایران هم پیدا کنند. استفاده از سایه‌های بیشتر در گل‌ها تنوع رنگی را بالاتر برده است به‌طوری که شاهد تعداد رنگ‌هایی بیش از ۱۵ عدد در فرش‌های ماشینی هستیم.

رایج ترین نقوش به کار رفته در فرش خوش رنگ

بیشترین نقوشی که در فرش‌ جدید دیده می‌شود، نقش شاه‌عباسی‌های مجلل و پرکار دوره‌های صفوی در فرش‌های کاشان است. در رده‌بندی دوم نقوشی که بیش از هرچیزی در فرش‌ها دیده می‌شود ترکیب‌بندی‌های چدنی و فرانسوی است که بسیار هم پرطرفدار است و بیشتر با رزهای درشت و رنگارنگ به‌کار می‌روند. این ترکیب از نقوش به طراحان اجازه می‌دهند تا از ترکیب رنگ‌های بسیار زیبایی در فرش‌ها استفاده کنند که حاصل آن تولید فرش‌هایی زیبا با تنوع رنگی بالا است.

بیشتر فرش‌های تولید‌شده در ۱۰ سال اخیر عموما متناسب با دکوراسیون‌های جدیدی مثل مینیمال یا مدرن به بازار عرضه شده است. از این فرش‌ها می‌توان در فضاهای دیگر مثل اتاق خواب‌ها یا آشپزخانه هم استفاده کرد. هرچند این روزها شاهد انتخاب این فرش‌ها در دکوراسیون‌هایی مثل چیدمان ساحلی هم هستیم و این سبک رنگ‌بندی بر‌روی تولید بسیاری از فرش‌های دستباف هم تاثیرگذار بوده است.

از انواع فرش خوش رنگ می‌توان در تفکیک فضاها در دکوراسیون استفاده کرد که این‌ کار هم برای اجرای دکوراسیون‌های مدرن بسیار قابل اجرا است و هم برای دکوراسیون‌های کلاسیک و ایرانی می‌تواند مناسب باشد.

جمع‌بندی

یکی از اولویت‌های انتخاب فرش برای دکوراسیون، پیداکردن یک فرش خوش رنگ است. رنگ فرش‌ها به نوع و سبک طراحی آن‌ها بستگی دارد که با توجه به سلیقه مخاطب و تنوع بالای فرش ایرانی، بسیار می‌تواند زیاد باشد. همین امر انتخاب را برای مخاطب دشوار می‌کند چراکه هماهنگی با دکوراسیون هم یکی از مسائل مهم است که باید به آن توجه کرد.

ازآن‌جایی‌که فرش را باید مطابق با دکورسیون انتخاب کرد، برای مشاهده انواع فرش‌ها می‌توانید به وب‌سایت کارخانه فرش کاشان مراجعه کنید تا هم از تنوع محصولات و هم از قیمت‌ها اطلاع حاصل کنید. این سایت بهترین اطلاعات مربوط به خرید فرش مناسب با دکوراسیون را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *